Filmpje SlimFit: de producten

Licentie

Van het grijze weer buiten is op 24 september niets te merken, want op de bijeenkomst van SlimFit bruist het van de energie. Uit het hele land verzamelen zich SlimFit scholen in Utrecht, om met elkaar de allerlaatste zogeheten ‘centrale kennisdeelsessie’ te houden.

Ed Booms, penvoerder van het project, heet iedereen welkom en vertelt op geheel eigen wijze wat ons vandaag te wachten staat. Met het prachtige filmpje ‘How wolves change rivers’ wordt geïllustreerd wat SlimFit doet: door in het klein te beginnen zorgen voor een grote beweging die het ecosysteem van onderwijs ingrijpend zal veranderen.

Schat aan opbrengsten – de SlimFit-app

Dan volgt een spannend moment, onder luid getoeter wordt de website/app gepresenteerd. Het ICT-cluster heeft hard gewerkt aan de bouw en het resultaat mag er zijn. De website biedt scholen een schat aan producten: de opbrengsten van 3 jaar experimenteren met anders organiseren van onderwijs.

Vervolgens laten scholen elkaar tijdens de SlimFit-markt zien hoe het concept op hun school tot uiting komt, hoe de leerlingen, leraren en schoolleiding hier mee aan de slag gaan en wat andere scholen daarvan kunnen leren. De meest creatieve vormen worden uit de kast gehaald om zo goed mogelijk over te brengen wat er op school gebeurt. Deze scholen zijn overduidelijk bij de tijd, want aan iPads, apps, filmpjes en andere nieuwe technische snufjes is geen gebrek deze middag.

Dominee Gremdaat over SlimFit

Oog voor het individu

Na de markt wordt het SlimFit-spel gespeeld. Alle scholen kunnen zich op de SlimFit-kaart zetten met behulp van de SlimFit website/app. Scholen worden aan het denken gezet met de vragen “waar sta ik als school, en staan we daar met z’n allen, of denk ik als ‘innovatievoorloper’ alleen dat we daar staan?”. Op deze manier wordt toegelicht hoe de app mensen aanspoort om na te denken over welke onderdelen je als school mogelijk anders moet inrichten.

Tot slot is Dominee Gremdaat aan de beurt om zijn blik op SlimFit te laten schijnen. “Hij heeft overal verstand van”, zeggen de mensen. In een wervelend verhaal met hilarische anekdotes over zijn eigen schoolervaringen, geeft hij tussen neus en lippen toch een rake boodschap mee: in het onderwijs is het belangrijk om oog te hebben voor het individu.

Het meest opvallende van deze dag is voor ons, als verslaggevers, dat het niets wegheeft van een studiedag, saaie conferentie of bijeenkomsten zoals je ze voorstelt, maar dat mensen oprecht enthousiast zijn over het concept en graag uitwisselen waar zij mee bezig zijn.

De Innovatiebrigadiers

Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder