Handleiding Leerlingen voor Leerlingen in de maak!

Licentie

Drie  jaar experimenteren 23 scholen met ‘Leerlingen voor Leerlingen’. Opbrengsten: er zijn ruim twaalfhonderd filmpjes geproduceerd door leerlingen uit de hogere leerjaren voor leerlingen in de onderbouw. De deelnemende scholen hebben zelf ook veel geleerd over het voorbereiden, maken en beoordelen van filmpjes. Kennis die ze willen delen met scholen die ook aan een dergelijk traject willen beginnen.

Het maken van filmpjes
Een handleiding is in de maak. Op 28 januari bogen docenten en projectleiders zich over het concept, opgesteld door een aantal collega’s. In deze korte en bondige handleiding geven scholen aan wat de kenmerken zijn van een goed filmpje en hoe je dat maakt.

Om te beginnen: “Voordat er überhaupt een script wordt geschreven of een camara ter hand wordt genomen moeten alle deelnemers (leerlingen en docenten) een of meerdere dagdelen voorbereid worden op hun taken. Dit kan alleen door professionals of collega-docenten die hiervoor zijn opgeleid. Out of the blue gaan filmen leidt gegarandeerd tot mislukkingen”.

Daarna volgen aanbeveling over zaken als de onderwerpkeuze, de keuze van de stijl, het script , de lengte van de film, de muziek en de opnames. Maar ook praktische tips over de apparatuur en de camaravoering. En welke randvoorwaarden in de school nodig zijn om dit proces te kunnen laten slagen. En dat zijn niet alleen voldoende divices. De rol die de schoolleiding pakt is ook van cruciaal belang. De schoolleider zal het gedachtengoed van Leerlingen voor Leerlingen moeten onderschrijven en uitdragen.

Inzet van de filmpjes
Met alleen het produceren van filmpjes ben je er niet.  De inzet van de filmpjes is geen doel op zich. Ze ondersteunen het onderwijs. Scholen hebben verschillende ervaringen over het inzetten van de filmpjes in verschillende scenario’s als flipping the classroom en de inzet van tutoren. Hoe geef je dat organisatorisch vorm? Hoe integreer je filmpjes in het lesmateriaal en hoe zet je de ELO in?

Ook melden ze waar ze tegen aan lopen van roosterproblemen tot houding van docenten: ‘Ik ben goed in mijn vak maar niet met computers.’ Ze delen succesverhalen over leerlingen die enthousiast zijn en beter leren. En over leraren die onderling het gesprek aangaan over goed onderwijs, hoe zij 21ste eeuwse vaardigheden kunnen aanleren bij hun leerlingen en vooral ook bij henzelf.

Hoe worden leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces, dat is vraag. Het inzetten van filmpjes is een manier van lesgeven. Leerlingen hebben verschillende leerstijlen en daar zal je ook mee rekening moeten houden.

Om deze ervaringen, succesverhalen en hindernissen te delen met anderen, zal er ook een film gemaakt worden. Een vraag die daarin beantwoord gaat worden is: Is het noodzakelijk om leerlingen zelf filmpjes te laten maken of is er al voldoende digitaal materiaal op het web beschikbaar?

De verwachting is dat deze handleiding en de instructiefilm in mei beschikbaar worden voor alle geïnteresseerde scholen in Nederland! Voor nu kan iedere school alvast gebruik maken van de 1200 beschikbare instructiefilmpjes.

De Innovatiebrigadiers

Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder