Nieuwsbrief IIO mei 2015

Licentie

IIO op Maat werkt samen met IIO-scholen aan de verspreiding in het veld van de kennis en ervaringen opgedaan in de IIO Experimenten. We blijven actief op scholen en we blijven op zoek naar nieuwe vraagstukken van leraren en schoolleiders. De leraren, schoolleiders en andere experts die aan IIO hebben meegedaan zetten hun kennis en netwerken in om collega’s verder te helpen. Om deze ambities in de praktijk te brengen ontwikkelen we op dit moment een nieuwe website, waar vanaf juni vraag en aanbod nog beter samenkomen. Doe ook mee!

Filmpjes Leerlingen voor Leerlingen opgenomen in stercollecties vo-Content

In de Stercollecties zijn 480 filmpjes van het project Leerlingen voor Leerlingen gekoppeld aan de inhoud. De filmpjes zijn een handige extra uitleg, die jongerejaars net als het Stercollectie-materiaal op ieder moment kunnen bekijken.

De resultaten van LvoorL zijn in een viertal publicaties samengevat, die tot stand gekomen zijn met inbreng van docenten van de projectscholen:

  1. Een handleiding voor de productie van filmpjes
  2. Onderwijsscenario’s voor de wijze waarop de filmpjes kunnen worden ingezet (zes scenario’s voor verbetering van onderwijsrendement door inzet filmpjes)
  3. Praktijkervaringen van de scholen die werken met de scenario’s (‘Flipping en andere scenario’s om instructiefilmpjes in te zetten’)
  4. Keuzehulp ‘Gebruik van video in (gepersonaliseerde) leeromgevingen

Eerste indruk eindrapport effectenonderzoek

De effectevaluatie van de InnovatieImpuls Onderwijs nadert zijn voltooiing. De onderzoekers zijn momenteel bezig om de laatste puntjes op de i te zetten voor het eindrapport. In de volgende nieuwsbrief wordt uitgebreider bericht over de onderzoeksresultaten. Als tipje van de sluier kan worden gemeld dat in het merendeel van de vijf IIO Experimenten er positieve effecten op de arbeidsproductiviteit worden gevonden, immers het oorspronkelijke doel van de IIO. Maar tevens dat bij een aantal IIO Experimenten de onderwijsprestaties significant kunnen verbeteren na invoering van het innovatieconcept. Daarbij gelden vaak wel specifieke voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Omdat ook het eindrapport nog niet altijd een definitief antwoord kan geven op de oorspronkelijke onderzoeksvragen, en een aantal concepten ook in het laatste experimentjaar nog volop in ontwikkeling waren, is het erg fijn dat het merendeel van de bij de IIO betrokken scholen zich heeft aangemeld voor de nameting in het huidige schooljaar. Inmiddels zijn daar de enquêtes onder ouders, leerlingen, personeel en schoolleiders alweer uitgezet. De onderzoekers zijn zeer verheugd over die medewerking en hopen daarmee de effectevaluatie volgend jaar extra goed te kunnen afsluiten.

Op scholentour langs innovatieve scholen

Hoe kunnen we de ruimte die de cao voor het po biedt ten volle benutten? Dat was de vraag waar directeuren van basisscholen zich tijdens een cao-bijeenkomst over bogen. SlimFit biedt hier kansen: “SlimFit maakt het mogelijk  die ruimte te benutten in de organisatie van je onderwijs door bijvoorbeeld klassenstructuren te doorbreken en te werken met andere functionarissen.” Voor 11 scholen van de stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) was dit de aanleiding om in de praktijk te gaan kijken hoe het anders organiseren van onderwijs eruit kan zien, tijdens een scholentour langs vier innovatieve scholen. Lees hier hun ervaringen en meld je aan voor de volgende tour!

Aan de slag met ICT in het po? Lessen uit het po-raad congres

Op 22 april vond de conferentie ‘Beter en slimmer leren met ICT’ van de po-Raad plaats. Marius Berendse en Innovatiebrigadier Karin Vriend verzorgen de sessie ‘Leren met ICT: de lessen van SlimFit’, waar zij deelnemers laten ervaren hoe je binnen het SlimFit-concept ICT kunt gebruiken. Nieuwsgierig of wil je zelf aan de slag? Lees het verslag hier en neem contact met ons op!

Ervaringen van een Brigadier

Iedere maand delen we één van de ervaringen van de Innovatiebrigadiers. Brigadiers zijn professionals uit de onderwijspraktijk (docenten, schoolleiders etc.) die ervaring hebben met diverse vernieuwingsvraagstukken op school. Zij hebben een korte training gevolgd om hun ervaring en kennis over te dragen naar andere scholen in Nederland. Deze maand hebben we Brigadier Ed Booms gevraagd over zijn ervaringen. Hij is op schoolbezoek geweest bij een po-school die ook aan de slag wil met het anders organiseren van het onderwijs. Lees hier zijn belangrijkste tips.

Agenda

20 mei Slotbijeenkomst West, GO (IIO op Maat), Amsterdam
21 mei SlimFit Innovatiebrigade-training, Utrecht
27 mei Innovatiebrigade-training bijeenkomst 2, Veenendaal
27 mei Netwerkbijeenkomst Brigadiers, Utrecht
05 juni Expeditiesessie #2 Texel, Den Burg
Juni Uitkomsten kwantitatief onderzoek
Juni Lancering vernieuwde website IIO

Bekijk de agenda voor meer informatie.

Wil je zelf aan de slag?

Ben je werkzaam op een school en ben je geïnspireerd geraakt door de voorbeelden van IIO? Of heb je een vernieuwingsvraagstuk en wil je hier mee aan de slag? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden! De projectleiding en de Brigadiers helpen je graag verder op een manier die bij jouw vraagstuk past.

Twitter mee!

Volg @IIOnderwijs op Twitter!

De Innovatiebrigadiers

Michael Idema

Michael Idema

School: OSG West-Friesland AtlascollegeSchoolprofiel: VOPlaats: HoornIk ben voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe vormen van onderwijs, waarbij het bevorderen van het leerplezier en leerprestaties bij… Lees verder
Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder
Hans van den Ham

Hans van den Ham

School: PCBO De Diamant in Het Rooster, PCBO De Diamant in Het Kristal en PCBO De Diamant BeemteSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornBovenstaande scholen (3 aparte brinn nummers) zijn vanuit visie aan elkaar gekoppeld tot één scholencluster met een gemeenschappelijke… Lees verder
Erwin Augustin

Erwin Augustin

School: BonnefantencollegeSchoolprofiel: VOPlaats: MaastrichtAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met vakoverstijgende gepersonaliseerde onderwijsvormen (differentiatie op maat), intergratie… Lees verder