Onderwijsteams

Innovatief onderwijsexperiment zorgt voor professionalisering en onderwijs op maat

Licentie

Onderwijsteams is een innovatief onderwijsexperiment in het voortgezet onderwijs waarbij docenten ruimte krijgen om te professionaliseren.

Deze ruimte ontstaat doordat leraren aan een grote groep lesgeven, bijgestaan door een of meerdere onderwijsondersteuners. Leraren kunnen daardoor kleine groepjes leerlingen extra instructie geven. De overige leerlingen zijn zo zelfstandig mogelijk aan het werk, waarbij ze creatief gebruikmaken van digitale middelen.

Zo neemt de leraar verantwoordelijkheid voor het leren van de leerlingen, daarnaast stuurt hij zelf de onderwijsondersteuners aan. De docent kan zich meer richten op de kern van het vak, het leerproces van de leerlingen.

Licentie

Zelf aan de slag met de kennisproducten

De bovenschools projectleider en de deelnemende scholen hebben een website gemaakt met een overzicht van de kenmerken van het concept. Tevens wordt de opgedane kennis en ervaringen door de deelnemende scholen aangeboden in de vorm van kennisproducten: beschrijvingen, best practices, filmpjes, websites,…

Om de kennisproducten vindbaar te maken hebben zijn deze in een overzichtsmatrix gekoppeld aan de uitgangspunten van het concept Onderwijsteams.

Via deze matrix kunnen we je de kennisproducten op een gestructureerde manier aanbieden, maar ook een groeipad voor jouw school helpen invullen. Om je daarbij te helpen is er een web-app ontwikkeld, waarmee de huidige en de gewenste situatie op jouw school in kaart kunt brengen.

Handige links naar de kennisproducten op een rij

Onderwijsteams: de video

Bekijk de video die in 2012 over het Onderwijsteams-experiment is gemaakt:

Lees ook
Meer nieuws
OnderwijsteamsAlle artikelen over Onderwijsteams

De Innovatiebrigadiers

Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder