Brigade bij het Gymnasium Apeldoorn

Licentie

Brigade bij het Gymnasium Apeldoorn

De brigade van het Pantarijn in Wageningen streek op 26 november neer bij het Gymnasium in Apeldoorn. Het Gymnasium werkt mee in de ontwikkelgroep ‘Anders organiseren van leren’ in IJssel-Veluwe onder begeleiding van IIO op Maat. De drie docenten en coördinator uit Apeldoorn konden al hun vragen kwijt aan Magda van Eck en Hans Brandwacht van Pantarijn. Vragen gingen over de visie voor toepassing van  instructiefilmpjes van Leerlingen voor Leerlingen, welke randvoorwaarden nodig zijn in de school en hele praktische vragen zoals hoe je eenvoudig een goed filmpje maakt en toegankelijk houdt.
Onderwijsvernieuwing in de praktijk
De docenten van het Pantarijn deelden hun ervaringen over de kernwaarden en hun visie. Ze hebben zelf gemerkt hoe essentieel het is bij onderwijsveranderingen dat iedereen, van docent en teamleider tot de schoolleiding, aanhaakt en de visie uitdraagt. Vanuit de eerste ervaringen die Gymnasium Apeldoorn al enthousiast heeft opgedaan, willen de pioniers nu breder en met meer mensen aan de slag. Concreet gaan ze nu een voorstel voor de schoolleiding maken met hun ideeën en voorstellen om gezamenlijk de volgende stappen te zetten. Daarbij kunnen ze ter inspiratie putten uit het plan met de kernwaarden van de didactiek Leerlingen leren Leerlingen van Pantarijn of de plannen van de andere scholen in de regio. 
Leerlingen maken een instructiefilmpje als onderdeel van het experiment Leerlingen voor Leerlingen
In de vergelijking tussen beide scholen bleek dat Pantarijn de randvoorwaarden voor vernieuwing goed voor elkaar heeft: breed gedeelde visie op onderwijsverandering, subsidies verworven, faciliteiten als camera’s, montageaparatuur en toa-ondersteuning zijn aanwezig en van goede kwaliteit en ze zijn al een aantal jaren bezig met een uitgebreid tutorsysteem. De context en de fase van onderwijsvernieuwing bij het gymnasium zijn heel anders. Zij zetten met beperktere middelen en tijd hun eerste stappen en zoeken slimme manieren om het maximale eruit te halen. De coördinator ICT van het Pantarijn heeft aangeboden langs te komen voor advies over vragen zoals: hoe om te gaan met een overbelast Wifi-netwerk, advies over de keuze voor laptopkarren of BYOD, beschikbaar maken en houden van filmpjes. Lees hier meer over het ICT-werkplan van het Pantarijn.
Differentiëren in de school
Om in de lessen meer te differentiëren en leerlingen ook meer te motiveren en uit te dagen wil het gymnasium experimenteren met de inzet van filmpjes. Ze kregen goede aanknopingspunten en praktische tips van Pantarijn over waar die te vinden zijn en hoe eenvoudig een eigen filmpje te maken.
Daarnaast werken leerlingen uit de vierde klassen van Pantarijn als tutor in keuzewerktijd met groepjes leerlingen uit de 1e en 2e klas (Frans HV) en gebruiken daarbij digitaal materiaal en filmpjes. Ook is er de afgelopen vijf jaar een tutorsysteem ontwikkeld en geïmplementeerd. Na de herfstvakantie zijn weer ruim 100 leerlingen gestart in de bovenbouw met het verzorgen van tutorlessen aan jongerejaars tijdens zelfstudie-uren en de tutoren krijgen zelf ook begeleiding en training. Bekijk hier de Leerlingen voor Leerlingen-aanvraag van het Pantarijn met daarin de wijze waarop de dicatiek van Leerlingen voor Leerlingen samenhangt met oa dit tutorsysteem.
Hoewel het gymnasium in Apeldoorn niet werkt met keuzewerktijd, zagen ze wel aanknopingspunten in het werken met tutoren bij het Pantarijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan hoe ze tijd kunnen gaan besparen om leerlingen lessen over te laten nemen of begeleiden. De vrijgekomen tijd in de lessen kunnen de docenten inzetten om te differentiëren en hun leerlingen meer op maat in de les te ondersteunen. 
Janhendrik Wolters, projectleider ‘Anders organiseren van leren’ van Gymnasium Apeldoorn: “De brigade heeft ons zeker geholpen. We konden al onze vragen stellen, kunnen gebruik maken van de tips en ervaringen van het Pantarijn, en we zoeken elkaar binnenkort nog een keer op. We kunnen onze volgende stappen weer zetten na dit bezoek!”
Deelnemers Gymnasium Apeldoorn:
Janhendrik Wolters (Projectleider, docent Aardrijkskunde en decaan), Erik Kral (Klassieke Talen), Tim van Duinen (Scheikunde, NLT, ANW) en Monique Faken (Wiskunde)
Deelnemers Pantarijn:
Hans Brandwacht (coördinator tutorsysteem) en Magda van Eck (schoolprojectleider Leerlingen voor Leerlingen)

De Innovatiebrigadiers

Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder
Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder
Carlina van den Heuvel

Carlina van den Heuvel

School: KBS De ViersprongSchoolprofiel: POPlaats: WijchenAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met visie gestuurd werken aan onderwijsvernieuwing. Het is niet mogelijk om onderwijsvernieuwing… Lees verder