Energieke start IIO Masterclasses

Licentie

Alles op zijn kop met flipping the classroom

Op 18 november jl. kwamen zestig mensen uit het voortgezet onderwijs bij elkaar in De Mavo Vos in Vlaardingen. Het was de eerste van een serie bijeenkomsten over de mogelijkheden van het gebruik van ict in het onderwijs. De bijeenkomsten worden georganiseerd op initiatief van de knelpuntregio’s Rijnmond, Rotterdam en Rijnstreek. Het gaat het vooral om de rol van de schoolleider: welke openingen biedt het gebruik van ict voor vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs en hoe kun je ict- middelen samen met je team een plaats geven binnen je school? Deelnemers waren school- en teamleiders, E-coaches en ict-coördinatoren uit genoemde regio’s.

De roep om kwaliteitsverbetering van het onderwijs vanuit overheid en maatschappij is groot. De leraar heeft daarin een sleutelrol. De kunst is om oplossingen te vinden die een antwoord inhouden op knelpunten in de regio, maar dan wel vanuit onderwijskundig perspectief. Met deze blik gaf Frans Schouwenburg van Kennisnet een inspirerende presentatie over Flipping the classroom, een voorbeeld van zo’n onderwijskundige oplossing.

Met de inbreng van Kennisnet werkten de deelnemers daarna met elkaar in twee deelsessies. In de ene sessie was de blik gericht op strategisch personeelsmanagement: welke ruimte opent een aanpak als Flipping the classroom om te sturen op zaken als de docent/leerlingratio, functiedifferentiatie, de inzet van ICT? En helpt dat om de exploitatie van de school (beter) rond te krijgen?

In de andere sessie stond verandermanagement centraal: hoe krijg je het voor elkaar? Met actieve inbreng van Jan Jongeneelen, projectleider op ’t R@velijn en Brigadier vanuit het experiment Onderwijsteams, wisselden de deelnemers hun ervaringen met de introductie van ict-methoden in hun school uit. In hun verhalen werd het belang van het ‘Vier in balans’ model duidelijk: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen, en infrastructuur. Je kunt alles voor elkaar hebben, maar als de infrastructuur, de techniek niet goed is, valt je ict-beleid in het water. En andersom: als je niet start met een duidelijke visie, dan wordt ict een ‘kunstje’.

Houdt de website in de gaten voor de volgende masterclasses! Ben je zelf ook geïnteresseerd in zo’n programma voor uw eigen regio of samenwerkingsverband? Neem dan contact met ons op! 

 

De Innovatiebrigadiers

Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder
Mark ter Horst

Mark ter Horst

School: De DiamantSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: dicht bij de werkvloer staan, horen wat medewerkers, ouders en kinderen bezighoudt en… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder