Ervaringen van een Brigadier – Ed Booms

Interview met Innovatiebrigadier Ed Booms

Licentie

Brigadier Ed Booms is door BS de Globe in Amsterdam gevraagd om mee te denken over hun plannen voor het anders organiseren van het onderwijs.

Wat is jouw achtergrond?

  • Bestuurslid Verenigde TOM-groep (onderwijs Anders)
  • Ex-directeur van TOM-school
  • Landelijk penvoerder SlimFit
  • IIO-Brigadier

Wat is voor jou de belangrijkste reden om Brigadier te zijn?

  1. Besef dat onderwijs anders kan (én wat mij betreft moet!). We doen kinderen nu (te) vaak onrecht, we halen niet het maximale uit kinderen en personeel.
  2. Om een antwoord te genereren op meerdere actuele thema’s als krimp, lerarentekort, passend onderwijs, functiedifferentiatie e.d.

Wat is je vandaag het meest opgevallen?
Dat je met simpele vragen en voorbeelden mensen prima kunt inspireren of nieuwsgierig kunt  maken.

Wat is de beste tip die je vandaag hebt gegeven?
Deze tip kwam naar voren tijdens een werksessie. Ga niet het wiel uitvinden dat ergens anders al ligt, maar maak ook niet de fout door alleen het product te willen kopiëren. Het proces is namelijk belangrijker!

En voorafgaand aan een sessie, ga niet te snel gelijk ergens anders kijken. Laat je eerst inspireren, zodat je precies weet wat je wilt zien. Als je namelijk niet weet wat je zoekt, weet je zeker dat je het niet gaat vinden!

Wat heb je zelf geleerd?
Dat je je als Brigadier goed moet inlezen/inleven in de situatie van de school, zodat je je verhaal kunt aanpassen op de specifieke situatie of voorbeelden kunt gebruiken van de school zelf.

Vragen aan de ontvangende school:

Wat was voor jullie de aanleiding om de Innovatiebrigade in te schakelen?
Bij de behandeling van het nieuwe schoolplan is er na een grondige inventarisatie de wens naar voren gekomen om ons onderwijs meer groeps- en klasoverstijgend in te richten. Om het beeld hiervan scherper te krijgen hebben wij een beroep gedaan op de Innovatiebrigade.

Wat verwachtte je van deze sessie?
Het doel was om de juiste inspiratie en enthousiasme te vinden, om zo draagvlak bij het team te organiseren.

Welke inspiratie heb je opgedaan/ Wat is de beste tip die je hebt gekregen?
De mogelijkheden die ontstaan als we het onderwijs anders gaan inrichten zijn enorm waardevol. Maatwerk voor leerlingen en tegelijkertijd een platform voor leerkrachten voor echte samenwerking!

Wat zijn jullie vervolgstappen?
Eerst gaan we een soortgelijke school bezoeken en vervolgens gaan we de ontwerpfase in.

Wat zou je andere scholen die in dezelfde situatie zitten, adviseren?
Besteed veel tijd aan het met elkaar helder krijgen van de noodzaak en het besef van urgentie. Alleen als dit binnen het team gedeeld is heb je voldoende draagvlak.

De Innovatiebrigadiers

Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Ed Booms

Ed Booms

School: Stichting RobijnSchoolprofiel: POPlaats: NieuwegeinIk zet me actief in om het primair onderwijs in Nederland anders te gaan organiseren. Personeel moet m.i. veel meer ingezet worden op hun… Lees verder
Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder