Update digitaal matchingsplatform voor onderwijsvernieuwers

Licentie

Nederland kent een grote groep onderwijsvernieuwers en wellicht een nog grotere groep leraren en schoolleiders die willen gaan vernieuwen. Op dit moment is er nog geen plek om elkaar te ontmoeten, elkaar te inspireren, ervaringen uit te wisselen en van elkaar(s fouten) te leren.

Om dit gat te vullen werken wij momenteel aan een startplan voor een matchings-app die leraren en schoolleiders in contact brengt met onderwijsvernieuwers op andere scholen: Scholen voor Scholen. In de app vind je good practices van onderwijsvernieuwers en door de contactfunctie wordt hun kennis en ervaring overdraagbaar en bruikbaar gemaakt voor anderen. Het platform draagt daarmee bij aan de lerende cultuur in het onderwijs en de professionele dialoog tussen onderwijsprofessionals. Door met elkaar in contact te staan kunnen mensen in het onderwijsveld zichzelf en hun onderwijs continu verbeteren. Veranderen doe je namelijk niet alleen.

Het idee van een app voor onderwijsvernieuwing is tot stand gekomen in InnovatieImpuls Onderwijs (IIO). In dit project zijn er zo’n 80 Innovatiebrigadiers opgeleid om andere scholen te helpen met onderwijsvernieuwing en hebben er een 5 experimenten plaatsgevonden, waaronder Videolessen, Onderwijsteams, Leerlingen voor leerlingen, E-Klas en Pal-student en SlimFit. Dit laatste is een innovatief onderwijsexperiment voor primair onderwijs waarbij het schoolsysteem wordt omgegooid, bijvoorbeeld door reguliere klassen te vervangen door units.

SlimFit-scholen hebben tijdens IIO gemerkt dat adaptief imiteren (een verandering inzetten door mee te kijken met anderen die een soortgelijk proces hebben doorgemaakt) een slimme en effectieve manier van leren en innoveren is. Tijdens het IIO-experiment SlimFit heeft een groep scholen een goed systeem van onderlinge samenwerking en kennisdeling ontwikkeld. Hieruit zijn lessen getrokken en op basis van het succes van de samenwerking is een bredere wens ontstaan om een netwerk voor kennisdeling op te zetten los van IIO, ditmaal voor alle onderwijsvernieuwers in Nederland.

De app is bedoeld voor iedereen die in het onderwijs werkt en graag wil vernieuwen, van leraar tot teamleider tot schoolleider tot bestuurder of voor mensen die een rol daar tussenin hebben, zoals IB’er of ICT-coördinator. Vernieuwen is voor ons zowel ‘elke dag een beetje beter’ als een grote omslag maken.

Voor en door het onderwijsveld

Wij vinden het belangrijk dat ons idee aansluit bij de behoeften van mensen die op basisscholen en middelbare scholen werken. Daarom zijn we continue in gesprek met leraren en schoolleiders die potentiële gebruikers zouden kunnen zijn van Scholen voor Scholen. Door deze gesprekken en testsessies brengen we in kaart hoe groot de behoefte is aan zo’n app, welke informatie vragers willen lezen en welke informatie aanbieders interessant vinden om te delen. Daarnaast krijgen we feedback over hoe we de app vorm kunnen geven zodat het gebruiksvriendelijk en intuïtief werkt, welke mogelijkheden voor kennisuitwisseling gewenst zijn en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de beheer- en moderatiekosten van de app gedekt zijn zodra deze in de lucht is.

Dit soort vragen hebben we niet direct in het eerste gesprek duidelijk. Daarom kiezen we voor een iteratieve benadering: we ontwikkelen eerst een prototype, dat we bespreken met onze potentiële gebruikers. De feedback en suggesties verwerken we en gebruiken we voor de ontwikkeling van een tweede prototype. Vervolgens doorlopen we weer alle stappen: gesprekken, feedback ophalen en verwerken en het ontwikkelen van een verbeterd prototype.

Volgende stappen

Het idee voor Scholen voor Scholen is enthousiast ontvangen door de onderwijsprofessionals die we hebben gesproken. Momenteel zijn we bezig met het doorontwikkelen naar aanleiding van de ontvangen feedback en suggesties. Daarnaast zijn we in gesprek met partijen die de app verder kunnen brengen als IIO afloopt.

Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat de app van het onderwijsveld wordt. Daarom zijn we in gesprek met onder andere de PO-raad en de VO-raad, die ons hebben gevraagd om een startplan aan te leveren. Daarnaast houden we de Onderwijscoöperatie en andere onderwijspartijen op de hoogte van onze ontwikkelingen en zijn we in contact met een aantal onderwijsbesturen in Nederland. Idealiter nemen een of enkele van deze partijen samen het concept over zodat de app echt van het onderwijsveld wordt.

Wij zijn ons ervan bewust dat het idee van een matchingsapp kwetsbaar is. Het werkt alleen als er genoeg onderwijsvernieuwers zijn die zich aanbieden, zodat er voor vragende partijen genoeg opties zijn en de kans groot is dat er een aanbieder is die aansluit bij hun vraag. Daarnaast is het essentieel dat de informatie die wordt aangeboden up-to-date is. Dat vergt een actief moderatieteam. Om deze voorwaarden van tevoren helder over te dragen aan de partij(en) die hier na IIO mee aan de slag gaat/n, werken we aan een aanjaagplan. In dit plan werken we uit hoe we Scholen voor Scholen bekendheid geven en het gebruik van stimuleren.

Wil je een conceptversie van Scholen voor Scholen graag zien om suggesties te geven hoe we het kunnen verbeteren, met welke partijen we nog in gesprek moeten of wil je meedenken over bovengenoemde vragen? Mail ons dan voor 1 juni op bt[at]kl.nl.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van de app en de andere scenario’s, meld je dan aan voor onze @IIOnderwijs.

De IIO scenario’s worden ontwikkeld en gecoördineerd door CAOP en Kennisland, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

De Innovatiebrigadiers

Dennis Oeveren

Dennis Oeveren

School: Landstede groepSchoolprofiel: VOPlaats: Harderwijk  Mijn naam is Dennis van Oeveren. Ik ben docent,  en Master Leren en Innovatie bij Landstede Groep in Nederland. Mijn aanpak is om… Lees verder
Hanneke de Graaff

Hanneke de Graaff

School: UniCSchoolprofiel: VOPlaats: UtrechtAls coach help ik mijn leerlingen en collega’s om zich bewuster te zijn van hun kracht. Door mijn werk als adviseur, trainer, coach en… Lees verder
Marianne Rongen

Marianne Rongen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenOp dit moment houd ik me vooral bezig met het innoveren van het curriculum van Wittering.nl dat gebaseerd is op kernconcepten.  Elke… Lees verder
Benno Hams

Benno Hams

School: OSG HengeloSchoolprofiel: VOPlaats: HengeloAls voormalig wetenschapper en bedrijfskundige sinds 2002 werkzaam binnen het onderwijs op het gebied van lesgeven, schoolleiding en… Lees verder