- Datum10 juni 2014
Op dit IIO Flevokans Bendecafé met de toepasselijke naam Flevolab komen 40 docenten, teamleiders en directeuren van meerdere scholen uit deze streek samen om het thema „Iedere leerling een eigen device” te bespreken. Het Helen Parkhurst College heeft haar deuren voor ons geopend, en de directeur Pieter Hogenbirk trapt af. Ter inspiratie worden er enkele best practices aan de groep getoond, zoals het filmpje over de ervaringen met de iPadklas op het Almere College.
Later die de middag stelden docenten van andere scholen de vraag of een iPad niet teveel afleiding betekent voor leerlingen. Almere College deelde hun ervaringen daarmee en geeft in het filmpje al een tip bij het gebruik van iPad in het onderwijs: maak duidelijke afspraken met leerlingen over wat zij wel en niet mogen. Dit kan prima in de les of in mentor-uren, door leerlingen zelf de regels te laten opstellen.
De ervaringen met e-didactiek, e-coaches en flipping the classroom in de regio’s Rijnmond, Rijnstreek en Rotterdam zijn in een ander filmpje te zien.
E-didactiek vergt andere vaardigheden van leraren, hoewel het hen uiteindelijk veel tijd kan besparen. Zo kun je instructiefilmpjes van internet gebruiken, of leerlingen een quiz laten maken om te zien hoe goed zij onderdelen van een vak beheersen. Vragen die in de middag aan de orde komen gaan over de vraag hoe je met inzet van ICT formatief kunt toetsen.
Tot slot vertelt Paula van Kempen van gastheer het Helen Parkhurst College waar zij nu staan in het invoeren van eigen devices voor leerlingen en 1 op 1 onderwijs. Bekijk de presentatie terug. Een belangrijke uitdaging is om naast de vaardigheid samenwerken ook de overige Daltonprincipes van hun school duidelijker terug te laten komen in het 1 op 1 onderwijs. Meer aandacht willen ze geven aan leerlingen zelf laten plannen, iets wat in een elo-omgeving (te) makkelijk door ICT en docent kan worden ingevuld.
Na deze inspirerende verhalen, is de agenda van de rest van de middag – nog – leeg. De deelnemers dragen namelijk via de Open Space methode zelf de vragen aan die hen bezighouden. In twee rondes kwamen alle onderwerpen aan bod. Aan het eind van de middag voegt iedereen zich bij een vraagstuk waarmee hij/zij verder wil. Enkele vragen zijn ter plekke beantwoord door groepjes docenten vanuit verschillende scholen. Denk bijvoorbeeld aan uitwisseling van apps en werkwijzen door docenten biologie en bewegingsonderwijs, het gebruik van de leerlingen van de iPad (minder om echt te typen maar meer tussendoor) of de ervaringen die andere scholen hebben met de afleidingen van een iPad/laptop.
De volgende vraagstukken worden verder uitgediept de komende maanden door groepen docenten of management die elkaar schooloverstijgend gevonden hebben op het thema:
– Hoe kan ik voldoende feedback geven op ingeleverde praktische opdrachten, zodat ik zelf niet verdrink in het werk?
– Hoe kan ik formatief toetsen om beter te differentiëren in beta-onderwijs?
– Hoe te beginnen met iedere leerling een eigen device?
– Taalonderwijs met de Ipad: op welke manier wordt dit al gedaan op andere scholen?
– Samen iPlannen op een iPad; voor docent en leerling
– Wat zijn we uitgangspunten waarmee we in de toekomst ons onderwijs willen vormgeven?
In de komende maanden komen deze tijdelijke groepjes bij elkaar onder begeleiding van IIO in zogenaamde Open Labsessies. In een volgend Bendecafé vertellen zij wat zij hebben gedaan en wat ze anderen aan tips en ideeën kunnen meegeven.