Bendecafé: Op de Parade!

Licentie

Bendecafé 10: IIO en Leraren met Lef op de Parade

Van eilandjes naar opendeurenpolitiek in scholen: innoveren in een mini-Bendecafé
Nog voor de start van het nieuwe schooljaar organiseerden we samen met Leraren met Lef een unieke bijeenkomst op de Parade. In de Oranjerie kwamen 80 docenten bij elkaar om te luisteren naar enthousiaste pitches over ontwikkelingen in het onderwijs, te praten met afgevaardigden van OCW over de Lerarenagenda en van elkaar te leren in het mini-Bendecafé.
Deelnemers sloten zich aan bij 1 van de 8 tafels. Aan 3 tafels werden suggesties voor de Lerarenagenda besproken, onder leiding van stamgasten vanuit de OCW Taskforce. De overige 5 tafels stonden in het teken van Lef voor Innovatie. Hier discussieerden docenten en studenten van de lerarenopleiding over welke vaardigheden je nodig hebt als onderwijsvernieuwer, en wat je juist van je school nodig hebt om je hier verder in te ontwikkelen. Daarnaast zorgden voorbeelden vanuit de IIO Experimenten voor inspiratie om onderwijs op jouw school slimmer te organiseren.  

Wensen en mogelijkheden
Wat opviel was de passie waarmee deelnemers over hun dagelijkse praktijk praatten, en de wil om henzelf en het onderwijs verder te ontwikkelen. De rode draad aan de Lef voor Innovatie tafels was, naast de vaardigheden die je zelf als vernieuwer nodig hebt (zoals lef, willen samenwerken, fouten durven maken) de wens om een schoolbestuur dat de ruimte creëert voor deze innovaties en docenten de ruimte geeft om hiermee te experimenteren. Eén van de docenten vatte deze wens krachtig samen: “De beste innovatie op school is een nieuw MT!”.

Na een kwartier wisselden deelnemers van tafel, om in de 3e ronde weer bij hun 1e tafel terug te komen. Veel mooie ideeën passeerden vervolgens de revue. Zo waren er wensen om leerlingen meer te betrekken, bijvoorbeeld door gezamenlijk lessen te ontwerpen. Ditzelfde gold ook voor ouders; wat kunnen zij vanuit hun expertise bijdragen? Ook de behoefte om van elkaar te leren is groot, zowel binnen de school, tussen scholen, maar ook van organisaties buiten het onderwijs. Zo hebben enkele jonge docenten een ‘opendeurenpolitiek’ opgestart waar ze met elkaar meekeken in de les en feedback gaven. Nu is het vaste prik in hun hele school. Buiten de muren van de school kunnen we veel leren van innovatie in bedrijven en prototyping, hoe doen zij dat?

Kansen voor de Lerarenagenda
Aan motivatie en ambitie dus geen gebrek! Een mooie kans om deze wensen vanuit de Lerarenopleiding verder te stimuleren. Eén van de suggesties aan de taskforce was dan ook om op scholen tijd in te ruimen om te leren van elkaar. Ook is het nog niet altijd duidelijk waar je terecht kan als docent wanneer je jezelf verder wilt ontwikkelen. Verder lijkt de lerarenopleiding achter te lopen op sommige ontwikkelingen in de klas, aldus enkele docenten. We zijn erg benieuwd naar de presentatie van de agenda op 5 oktober en welke suggesties vanuit de Parade we terugzien.

De Innovatiebrigadiers

Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Michael Idema

Michael Idema

School: OSG West-Friesland AtlascollegeSchoolprofiel: VOPlaats: HoornIk ben voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe vormen van onderwijs, waarbij het bevorderen van het leerplezier en leerprestaties bij… Lees verder
Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder
Karin van Zutphen

Karin van Zutphen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenSinds maart 2014 schoolleider van Wittering.nl te Rosmalen. Daarvoor schoolleider van een andere Slim Fit school, Basisschool De Masten.… Lees verder