Brigade bij DOK 12

Licentie

Op de ochtend van 17 februari 2011 ging de Innovatiebrigade op bezoek bij DOK12, een bijzondere school met een eigen koers. Op DOK12 krijgen kinderen de ruimte om te groeien, te zijn wie ze zijn en te kiezen en leren wat zij willen. Daarom wordt gewerkt met grote ruimtes waarin meerdere basisgroepen zitten en waarin meerdere docenten samen de verantwoordelijkheid hebben over deze grote groep kinderen. Zo kan ieder kind de ruimte krijgen die hij/zij nodig heeft. 

Kortom, DOK12 is een innovatieve school die bruist van de energie. Energie en inspiratie hoefde de brigade dit keer dan ook niet te komen brengen. Er zijn genoeg vernieuwende ideeën en ze worden bovendien werkelijkheid. Echter, zo’n vernieuwend onderwijsconcept doet ook een enorm beroep op een school en zijn leerkrachten. Om hieraan te voldoen moeten leerkrachten heel hard werken en is het soms best moeilijk je eigenheid te behouden. Het mooie maar ook complexe programma lijkt soms ten koste te kunnen gaan van de eigenheid en passie van de docent.

De brigade rukte dan ook uit om de leerkrachten van deze mooie school een helpende hand toe te steken om hun eigen FLOW weer terug te vinden. Hoe behoud je de passie voor wat je doet? Hoe zorg je dat ook in een vernieuwende organisatie het proces van jou blijft? Wat heb jij nodig om in jouw FLOW te blijven? 
In het team ontstond een open gesprek over de kern van de uitdagingen en zijn mooie afspraken gemaakt om daarmee aan de slag te gaan. Een bijzondere ochtend en een inspirerende aftrap voor de studiedagen van DOK12!

De Innovatiebrigadiers

Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder
Frank Hermsen

Frank Hermsen

School: BS Op de HeuvelSchoolprofiel: POPlaats: GroesbeekAls manager in een wijkvoorzieningenhart is het mijn taak om zoveel mogelijk de verbinding te leggen en de samenwerking te realiseren met… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder
Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder