Brigade bij het 8e Montessori
- Datum29 april 2011
Op woensdag 21 april 2011 reisden de Innovatiebrigadiers af naar de wijk Zeeburg in Amsterdam voor een Brigademiddag op de 8e Montessorischool. Met de roze bril onder de arm werden we bij binnenkomst enthousiast begroet door een aantal leerlingen. De opdracht van deze middag was om als team gezamenlijk een eerste ontwerp te maken voor de inrichting van een net opgeleverde nieuwe ruimte, de ‘zolder’, die nog in schril contrast staat met de vrolijke lokalen in de rest van het schoolgebouw.
De 8e Montessorischool besteedt veel tijd aan de individuele en sociale ontwikkeling van leerlingen. Het is een vernieuwende school met veel nieuwe werkwijzen en materialen, gesteund door het gehele team. De school wil graag de nieuwe zolder inzetten om het ontdekkend en onderzoekend leren van de kinderen te stimuleren.
Moodboard
Onder leiding van Chris Sigaloff (Kennisland) en Mylene Jonker (ruimteontwerper) hebben de Innovatiebrigadiers de deelnemers aan het werk gezet. Het deelnemersteam bestond uit leerkrachten, directieleden, ouders en een student.
De deelnemers kregen als opdracht mee om in groepjes moodboards te maken en daarop de sfeer die de zolder moet gaan uitstralen weer te geven evenals het beoogde karakter en de geplande activiteiten. Uiteraard stond hierbij het uiteindelijke doel van de ruimte, het ontdekkend, onderzoekend en ontwerpend leren van de leerlingen, centraal.
Er was bij de medewerkers van de school duidelijk geen gebrek aan creativiteit! Binnen no time stonden er allerlei innovatieve ideeën op de moodboards: proeftuinen voor de leerlingen, een laboratorium om naar hartenlust te experimenteren, intensief gebruik van nieuwe media. Duidelijk was dat de zolder zo flexibel mogelijk moet worden zodat deze multifunctioneel gebruikt kan worden. Daarbij zijn ook de ideeën van de leerlingen meegenomen. Het moet immers vooral hun zolder worden!
Hoe nu verder?
Voor de volgende stap zijn werkgroepjes gevormd die de komende tijd aan de slag gaan met de vervolgvragen zoals, hoe moet dit georganiseerd worden? Voor welke vakken gaan we de zolder gebruiken en met welke lesmethoden? Wie wordt er eigenlijk verantwoordelijk voor de zolder en welke materialen en technologieën moeten er worden aangeschaft? Hoe gaan we de leerlingen zoveel mogelijk betrekken? Na de zomervakantie wordt de zolder feestelijk geopend.
We wensen iedereen en in het bijzonder de leerlingen van de 8e Montessori veel mooie ontdekkingen en leerplezier toe op de zolder!