- Datum30 maart 2015
Nieuw op het jaarcongres van de AVS zijn de zogenaamde praktijksessies. Congresbezoekers kunnen ‘kort’ proeven aan een ervaring van een andere schoolleider, bestuurder of schoolorganisatie.
Een pitch: 10 minuten om anderen te inspireren, op ideeën te brengen en met hen in gesprek te gaan. Brigadiers Elly Marwitz, Hans Asbreuk en Ed Booms gaan de uitdaging aan.
Elly Marwitz stelt in haar pitch vast dat kinderen van nu behoren tot de eerste generatie in de geschiedenis van de mensheid die de eigen ouders onderwijst. Dat vraagt: anders leiding geven en een andere manier van lesgeven.
Ed Booms komt visitekaartjes te kort na zijn praktijksessie over het anders organiseren van onderwijs om leerlingen passend onderwijs aan te kunnen bieden. Onderwijs anders organiseren ’dat ook positieve effecten heeft op meer zaken in het onderwijs: aanpak krimp, inzet (digitale en financiële) middelen, voorkoming uitval leerkrachten en leeftijdsbewust personeelsbeleid.’
Hans Asbreuk geeft aan wat eigentijds organiseren betekent voor de schoolleider, namelijk “zet u teamleden in hun kracht!” De verantwoordelijkheden heeft hij voor een groot deel op het niveau van de bouw gelegd. De teams werken zoveel mogelijk zelfstandig aan de inhoud van het onderwijs, de inzet van de uren en verdeling van de taken. Waar ze extra kennis nodig hebben, krijgen de teams extra scholing of specifieke professionalisering.
Uiteraard komt in al de sessies ook de SlimFit-app voorbij. De app die ter beschikking wordt gesteld aan alle scholen die hun onderwijs een nieuwe impuls willen geven door het onderwijs anders te organiseren. Een app waarin de scholen alle opbrengsten van het SlimFit experiment kunnen vinden en benutten maar ook routes aantreffen om hun verandering vorm te geven. In de stand van IIO doen zij hiermee hun eerste ervaringen op.