Brigadiers verspreiden SlimFit
- Datum20 juni 2014
IIO Innovatiebrigadiers trekken door het land om hun ervaringen en kennis met de Experimenten en met onderwijsvernieuwing te delen met anderen. Zo ook de SlimFit-brigadiers! De afgelopen weken hebben zij verschillende activiteiten ondernomen om andere scholen te helpen bij hun innovatievraagstukken.
Conferentie ‘kleine scholen’
Tijdens een School aan Zet-bijeenkomst over ‘kleine scholen’ in Zwolle werd er een workshop over SlimFit verzorgd.
“Vanuit mijn ervaring als Brigadier heb ik zo breed mogelijk geprobeerd een beeld te schetsen van de mogelijkheden en onmogelijkheden op kleine scholen m.b.t. het gedachtengoed van SlimFit.
De focus lag vooral op de inzet van de talenten/krachten de leerkrachten, hoe je die anders in zou kunnen zetten in een heel klein team en hoe je, zonder heel veel kosten, meer mensen in de school kunt laten participeren. Maar ook de organisatie en de leerinhoud, dus hoe ziet het er voor de leerlingen uit, rijke leeromgeving, eigenaarschap van de leerlingen, zelfstandig leren en werken met weektaken kwam aan bod. Dit alles af en toe ondersteunt met praktijkvoorbeelden, heeft bij verschillende leerkrachten voldoende nieuwsgierigheid gewekt, dat men nog meer wil weten en liefst op maat. Dit kan uiteraard via de site van InnovatieImpuls Onderwijs. Vooral de informatie vanuit het cluster kleine scholen en de scholen die daarbij aangesloten zijn, heb ik aanbevolen.”
Studiedag Stichting Klasse
Ook op een studiedag van Stichting Klasse waren de aanwezigen geïnteresseerd in de SlimFit-aanpak en werden zij uitgedaagd groepsoverstijgend te gaan werken.
“Als IIO-Brigadier en vanuit de ervaringen op TOM-school ‘Wereldwijzer’ heb ik geprobeerd de leerkrachten van Stichting Klasse een beeld te schetsen van de mogelijkheden die SlimFit een school kan bieden.
Aan de orde kwamen:
• Inzet personeel; benutten en inzetten van elkaars talenten, wie doet wat en heeft welke rol.
• Organisatie, a.d.h.v. de SlimFit toolbox; hoe kan je op scholen groepen clusteren, horizontaal of verticaal.
• Leeromgeving, hoe ziet het er voor de leerlingen uit; een rijke leeromgeving, eigenaarschap van de leerlingen, zelfstandig leren en werken met weektaken.
Daarnaast was er ruimte en gelegenheid ook alle ‘hobbels en bobbels’ die bij een veranderproces horen te bespreken. Ik hoop dat in de vier workshops iedereen inspiratie op heeft kunnen doen en kansen heeft weten te pakken voor de eigen praktijk.”