Catent labs van start

Licentie

Naar aanleiding van een Onderwijscafe in november 2013, is IIO met drie teams van leerkrachten, ib-ers en schoolleiders van Stichting Catent (Zwolle) aan de slag met vraagstukken die zij zelf bedacht hebben.

Er staan drie vraagstukken centraal:

– Jonge kinderen: Hoe bouw je een omgeving voor jonge kinderen waar een goede balans is tussen spelen en leren?
– Werkdruk en passend onderwijs: Hoe kunnen we de invoering van passend onderwijs gebruiken om de werkdruk te verlagen?
– Professionalisering van leerkrachten binnen Stichting Catent: Hoe inspireren we leerkrachten om op nieuwe manieren kennis op te doen en te leren?

Onderzoek naar de onderwijspraktijk
In het eerste Catent Lab hebben de deelnemers onderzocht hoe de vraagstukken samenhangen met hun eigen werk- en onderwijspraktijk. Samen gaan ze die praktijk onderzoeken en kijken welke concrete stappen ze de komende tijd kunnen zetten om daar verandering in aan te brengen.

De eerste stap is om erachter te komen wie en wat er nodig zijn om te leren over het thema in de eigen onderwijspraktijk, en wat er voor nodig is om daar iets in te veranderen. Misschien is dat een keer wat nieuws uitproberen in de klas, of eerst een gesprek met collega’s in de school, of op zoek naar bestaande kennis en experts op het gebied van het vraagstuk. De deelnemers bepalen zelf hoe ze hun vraagstuk onderzoeken en wat ze daarvoor nodig hebben.

Opbrengsten
Het doel van de Catent Labs is drieledig. We onderzoeken de werkpraktijk aan de hand van een van de drie thema’s en kijken welke kleine veranderingen er op korte termijn en kleine schaal mogelijk zijn. Daarnaast is er sprake van kennisdeling en kennisproductie tussen collega’s van verschillende scholen van Catent. Er ontstaan zo netwerken op basis van inhoudelijke vraagstukken. Ten derde gaan de verschillende teams aanbevelingen doen aan het bestuur van Catent op strategisch beleidsniveau, op basis van wat ze in de Catent Labs onderzocht hebben.

Het volgende Catent Lab vindt plaats op 26 maart. Begin september presenteren de teams de resultaten van hun Lab aan hun collega’s. Houdt de website in de gaten voor updates over dit traject. Wil je ook een Onderwijscafé of aan de slag met leernetwerken binnen je school, stichting of regio? Neem dan contact met ons op.

De Innovatiebrigadiers

Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Hanneke de Graaff

Hanneke de Graaff

School: UniCSchoolprofiel: VOPlaats: UtrechtAls coach help ik mijn leerlingen en collega’s om zich bewuster te zijn van hun kracht. Door mijn werk als adviseur, trainer, coach en… Lees verder
Frank Hermsen

Frank Hermsen

School: BS Op de HeuvelSchoolprofiel: POPlaats: GroesbeekAls manager in een wijkvoorzieningenhart is het mijn taak om zoveel mogelijk de verbinding te leggen en de samenwerking te realiseren met… Lees verder
Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder