Energieke start IIO Masterclasses
- Datum3 december 2013
Alles op zijn kop met flipping the classroom
Op 18 november jl. kwamen zestig mensen uit het voortgezet onderwijs bij elkaar in De Mavo Vos in Vlaardingen. Het was de eerste van een serie bijeenkomsten over de mogelijkheden van het gebruik van ict in het onderwijs. De bijeenkomsten worden georganiseerd op initiatief van de knelpuntregio’s Rijnmond, Rotterdam en Rijnstreek. Het gaat het vooral om de rol van de schoolleider: welke openingen biedt het gebruik van ict voor vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs en hoe kun je ict- middelen samen met je team een plaats geven binnen je school? Deelnemers waren school- en teamleiders, E-coaches en ict-coördinatoren uit genoemde regio’s.
De roep om kwaliteitsverbetering van het onderwijs vanuit overheid en maatschappij is groot. De leraar heeft daarin een sleutelrol. De kunst is om oplossingen te vinden die een antwoord inhouden op knelpunten in de regio, maar dan wel vanuit onderwijskundig perspectief. Met deze blik gaf Frans Schouwenburg van Kennisnet een inspirerende presentatie over Flipping the classroom, een voorbeeld van zo’n onderwijskundige oplossing.
Met de inbreng van Kennisnet werkten de deelnemers daarna met elkaar in twee deelsessies. In de ene sessie was de blik gericht op strategisch personeelsmanagement: welke ruimte opent een aanpak als Flipping the classroom om te sturen op zaken als de docent/leerlingratio, functiedifferentiatie, de inzet van ICT? En helpt dat om de exploitatie van de school (beter) rond te krijgen?
In de andere sessie stond verandermanagement centraal: hoe krijg je het voor elkaar? Met actieve inbreng van Jan Jongeneelen, projectleider op ’t R@velijn en Brigadier vanuit het experiment Onderwijsteams, wisselden de deelnemers hun ervaringen met de introductie van ict-methoden in hun school uit. In hun verhalen werd het belang van het ‘Vier in balans’ model duidelijk: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen, en infrastructuur. Je kunt alles voor elkaar hebben, maar als de infrastructuur, de techniek niet goed is, valt je ict-beleid in het water. En andersom: als je niet start met een duidelijke visie, dan wordt ict een ‘kunstje’.
Houdt de website in de gaten voor de volgende masterclasses! Ben je zelf ook geïnteresseerd in zo’n programma voor uw eigen regio of samenwerkingsverband? Neem dan contact met ons op!