- Datum30 maart 2015
Leerlingen voor Leerlingen had tot doel te bekijken of met de inzet van de filmpjes het onderwijsrendement verbeterd kon worden zonder verhoging van de werkdruk.
De deelnemende scholen hebben vanaf schooljaar 2013/2014 een proef gedaan met de scenario’s die daarvoor waren uitgewerkt. Eind 2014 is geïnventariseerd hoe de scholen hun proef hebben ingericht en wat de ervaringen zijn geweest. Deze inventarisatie kun je downloaden:
Een citaat:
‘De docenten geven aan dat zij door een andere organisatie meer tijd krijgen voor andere werkzaamheden, zoals voorbereiden, nakijken en leerlingen coachen.’
En nog één:
‘De contacturen zijn verminderd door de inzet van instructiefilmpjes en weekplanners. Leerlingen maken gedurende de week zelf een keuze voor het vak en het tempo. De inzet van instructiefilmpjes maakt differentiatie mogelijk in tempo en niveau. Het resultaat is dat veel leerlingen “klaar” zijn met hun taak en het werk voor de betreffende week af hebben. Met minder contacttijd.’