- Datum30 maart 2015
Brigadier Helga Bongers werkt bij BS Op ’t Hof in Tricht. Ze was Brigadier bij de regionale bijeenkomst van het Talentnetwerk Zuid-Holland voor primair en voortgezet onderwijs op 5 maart 2015.
Wat is voor jou de belangrijkste reden om Brigadier te zijn?
“Op ’t Hof is een kleine school, ik merk dat ik het leuk vind om van andere leerkrachten en scholen te leren en mijn ervaringen met anderen te delen. Dat doe ik op onderwerpen zoals inzet van ICT (Klas in de Cloud), talentontwikkeling of mediawijsheid. Ik heb meegedaan aan Onderwijs Pioniers en ben nu innovatiebrigadier. “Het is zo leuk, steeds meer mensen willen meedoen; het gaat bijna uit de hand lopen.”
“Op ’t Hof is een kleine school, ik merk dat ik het leuk vind om van andere leerkrachten en scholen te leren en mijn ervaringen met anderen te delen. Dat doe ik op onderwerpen zoals inzet van ICT (Klas in de Cloud), talentontwikkeling of mediawijsheid. Ik heb meegedaan aan Onderwijs Pioniers en ben nu innovatiebrigadier. “Het is zo leuk, steeds meer mensen willen meedoen; het gaat bijna uit de hand lopen.”
Wat heb je vandaag zelf geleerd?
Ik vond het heel inspirerend om andere voorbeelden te horen van talentontwikkeling, zoals bij het Tienercollege, de kennisontwikkeling rondom talenten binnen het bestuur van RKVO en het initiatief Consulting Kids. Ook het eten met de andere deelnemers was een mooie manier om beter kennis te maken met elkaar.
Ik vond het heel inspirerend om andere voorbeelden te horen van talentontwikkeling, zoals bij het Tienercollege, de kennisontwikkeling rondom talenten binnen het bestuur van RKVO en het initiatief Consulting Kids. Ook het eten met de andere deelnemers was een mooie manier om beter kennis te maken met elkaar.
“Het is zo leuk, steeds meer mensen willen meedoen; het gaat bijna uit de hand lopen.”
Wat is de beste tip die je vandaag hebt gegeven?
De samenwerking die ik ga opzetten met een lokale vo-school hoorde ik vaak terug bij de evaluatie. Samen met enkele andere scholen heb ik een digitale plusklas in het leven geroepen, voor onze school alleen hadden we te weinig leerlingen voor een aparte plusklas. vwo-scholieren die dat leuk vinden, begeleiden onze getalenteerde leerlingen bij de ‘Klas in de Cloud’.
De samenwerking die ik ga opzetten met een lokale vo-school hoorde ik vaak terug bij de evaluatie. Samen met enkele andere scholen heb ik een digitale plusklas in het leven geroepen, voor onze school alleen hadden we te weinig leerlingen voor een aparte plusklas. vwo-scholieren die dat leuk vinden, begeleiden onze getalenteerde leerlingen bij de ‘Klas in de Cloud’.
Bezoekers:
Wat was voor jullie de aanleiding om Innovatiebrigadiers in te schakelen?
In januari van dit jaar zijn 17 kwartiermakers in 16 regio’s in po en vo door het hele land gestart om netwerken van (top)talenten in beeld te brengen en te activeren. Innovatieimpuls Onderwijs heeft al een aantal jaren hard gewerkt aan het opbouwen van netwerken van scholen en ervaringsdeskundigen die anderen inspireren en activeren. Het was voor ons als kwartiermakers gelijk duidelijk dat we deze netwerken bij elkaar wilden brengen.
Wat was voor jullie de aanleiding om Innovatiebrigadiers in te schakelen?
In januari van dit jaar zijn 17 kwartiermakers in 16 regio’s in po en vo door het hele land gestart om netwerken van (top)talenten in beeld te brengen en te activeren. Innovatieimpuls Onderwijs heeft al een aantal jaren hard gewerkt aan het opbouwen van netwerken van scholen en ervaringsdeskundigen die anderen inspireren en activeren. Het was voor ons als kwartiermakers gelijk duidelijk dat we deze netwerken bij elkaar wilden brengen.
Wat verwachtte je van deze netwerkbijeenkomst?
We hadden een brigadier uitgenodigd vanuit het primair onderwijs (Op ’t Hof) en vanuit het voortgezet onderwijs (Picasso Lyceum). Het doel was dat ze hun goede voorbeelden deelden om te laten zien hoe talenten van leerlingen op deze scholen de kans krijgen om zich te ontwikkelen.
We hadden een brigadier uitgenodigd vanuit het primair onderwijs (Op ’t Hof) en vanuit het voortgezet onderwijs (Picasso Lyceum). Het doel was dat ze hun goede voorbeelden deelden om te laten zien hoe talenten van leerlingen op deze scholen de kans krijgen om zich te ontwikkelen.
Welke inspiratie heb je opgedaan/ Wat is de beste tip die je hebt gekregen?
De deelnemers waren vooral enthousiast over de mooie initiatieven die hen inspireerden en stof tot nadenken gaven, met name de individuele leerlijn bij Picasso Lyceum, en de mogelijkheid om voor een vak door te stromen naar een hoger niveau. Goed om te zien dat het echt kan!
De deelnemers waren vooral enthousiast over de mooie initiatieven die hen inspireerden en stof tot nadenken gaven, met name de individuele leerlijn bij Picasso Lyceum, en de mogelijkheid om voor een vak door te stromen naar een hoger niveau. Goed om te zien dat het echt kan!
De samenwerking van vo-scholen met basisscholen (digitale plusklas) en de koppeling tussen po en vo (bijvoorbeeld in het Tienercollege voor kinderen van groep 7/8 tot en met klas 3) vonden deelnemers interessant.
Als vervolgstap gaat een deelnemer in de expertgroep Minerva van BOOR mogelijkheden van een eigen leerlijn vo doorgeven, volgt er een gesprek tussen vereniging Colon (22 basisscholen in Zeeland) en InnovatieImpuls Onderwijs over mogelijke samenwerking op het gebied van anders organiseren van het onderwijs met ICT, en heeft een andere school interesse in de scholentours langs goede voorbeelden van IIO.
Bekijk de IIO-scholen en Brigadiers op de kaartBekijk op deze pagina alle IIO-scholen en Brigadiers met wie je in contact kunt komen over jouw vragen mbt onderwijsvernieuwing. Meer informatie »Scholen werken slimmer: de resultaten van InnovatieImpuls OnderwijsScholen werken slimmer door hun onderwijs anders te organiseren. Dat blijkt uit een onderzoek door het Kohnstamm Instituut en Hogeschool van Amsterdam.Meer informatie »