Experts op afstand: hoe werk je met videolessen?

De mogelijkheden van videolessen

Licentie

Naast het gezamenlijk voorbereiden en verzorgen van lessen biedt Videolessen nog veel meer mogelijkheden om het onderwijs te verrijken.

Het Schaersvoorde college in Aalten is druk bezig deze mogelijkheden te verkennen. Zo zijn ze aan het experimenteren met het inschakelen van experts op afstand, via de bestaande videoconferencing-apparatuur. Lees hieronder het verslag van hun eerste sessie!

College via video-conferentie

Op vrijdag 21 februari  2014 verzorgde Prof. Odin Dekkers vanuit de faculteit letteren van de Radboud Universiteit Nijmegen, een interessant college voor een groepje havo/vwo-leerlingen d.m.v. video-conferentie.

Prof. Dekkers wilde er graag een interactieve les van maken en dat is gelukt. Leerlingen uit havo en vwo en enkele docenten volgden met belangstelling het Engelstalige college met als titel ‘Victorian novelists: who they were and what they published’.

“Het was erg interessant om aan deze videoles mee te doen, om verschillende redenen. Ten eerste vond ik het onderwerp ‘Victorian novelists: who they were and what they published’ erg boeiend, ik wil immers volgend jaar graag Engelse Taal en Cultuur studeren, dus het past daar zeer goed bij. Het was ook erg leuk om eens een les te hebben van iemand anders en doordat er met elkaar gepraat kan worden is het vragen stellen makkelijk, van beide kanten. Dit maakt het erg leuk, afwisselend en interactief. Mijn medeleerlingen en ik hebben ons echt, mede door het enthousiasme van de prof., geen moment verveeld!”

Kort maar krachtig, leerzaam, levendig en amusant, dat zijn de woorden die dit college typeerden. Het college was een test om te kijken of Schaersvoorde en de Radboud Universiteit in de toekomst meer kunnen samenwerken via video conferentie.

De bevindingen waren zeer positief en de vervolgafspraken zijn na afloop meteen gemaakt. Op deze manier halen we de expert op afstand binnen in onze eigen leeromgeving. Dit zou een eerste stap in de richting van een programma video conferentie voor onze (hoogbegaafde) leerlingen kunnen zijn.

De mogelijkheden verkennen

Dit programma bevindt zich nu nog in de testfase, we onderzoeken momenteel deze mogelijkheid met de projectgroep video conferentie. Als er een programma staat, delen we natuurlijk direct met de andere 17 Videolessen scholen. Dit is de kracht van samenwerkend innoveren. Ook al staan de scholen fysiek ver uit elkaar, een programma voor (hoogbegaafde) leerlingen kun je zo oppakken.

Na drie jaar testen en onderzoeken is het nu de hoogste tijd om de verdere mogelijkheden van Videolessen te verkennen. Het is dan interessant om te kijken bij welke andere onderwijsontwikkelingen, intern en extern, je aansluiting gaat zoeken. Zo zit Schaersvoorde in het netwerk Gelderland voor het Technasium.

Het zou mooi zijn als de scholen in ons eigen netwerk ook gebruik konden maken van video conferentie, om te delen in expertise. En nog mooier, als we op het niveau van onze eigen stichting de verbreding vinden om bijvoorbeeld het vakkenaanbod in de lucht te houden. In het kader van de krimp is dat vakkenaanbod een hot issue momenteel in onze regio.

Niet alle dingen hoeven zo ambitieus te zijn om toch video-conferentie goed in te zetten. Zo liet een docent haar leerlingen onlangs praten (via software (Jabber) kun je inloggen in video-conferenties) met een student, oud-leerling, over de studie. In een half uur vloog er een boel enthousiasme tussen klas en studentenkamer. En binnen 3 minuten is het statische beeld van video conferentie dan doorbroken…. wordt dus vervolgd!

De Innovatiebrigadiers

Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Irene Westeneng

Irene Westeneng

School: 'T Speel-KwartierSchoolprofiel: POPlaats: Veenendaal  Kindgericht onderwijs wat behapbaar is voor leerkrachten! Hoe maak jij het verschil in het onderwijs?  Wat moet blijven, wat moet… Lees verder
Michael Idema

Michael Idema

School: OSG West-Friesland AtlascollegeSchoolprofiel: VOPlaats: HoornIk ben voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe vormen van onderwijs, waarbij het bevorderen van het leerplezier en leerprestaties bij… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder