Flevolab: het onderwijs van morgen samen dichterbij brengen
- Datum10 maart 2014
De scholen in Dronten (Almere College) en Almere (Helen Parkhurst College) willen hun onderwijs eigentijdser vormgeven. Leerlingen leren en werken in een tijdperk van informatisering, digitalisering, samenwerking en co-creatie. Deze scholen willen de leerlingen daar nog beter op voorbereiden.
De directeur, teamleiders en docenten van het Almere College werken de komende jaren aan het anders organiseren van leren, plaats- en tijdonafhankelijk leren en differentiëren. De vraag is: hoe gaan we ervoor zorgen dat onderwijs op een slimmere en efficiëntere manier georganiseerd wordt, onder andere met inzet van ICT?
Een team van docenten geeft nu aan één klas les met iPads. Met hun enthousiasme hebben ze afgelopen jaar collega’s gestimuleerd zodat komend schooljaar maar liefst zes klassen les gaan krijgen met iPads als ondersteunend middel. Helen Parkhurst College werkt al een tijd met netbooks in school.
Dat de school van morgen al snel dichterbij komt, blijkt uit de vragen van leerlingen die hun devices van huis willen meenemen. Docenten gaan de komende tijd uittesten hoe deze verschillende devices gebruikt kunnen worden in de lessen zodat zij nog efficiënter les kunnen geven en beter kunnen differentiëren.
Laboratorium voor vernieuwing
De genoemde scholen willen die ontwikkelingen niet alleen vormgeven. Ze zien een gezamenlijk belang om samen op te trekken, het onderwijs in de regio te versterken en (toekomstig) onderwijspersoneel en leerlingen in de regio te behouden.
Samenwerking willen ze op een actieve toepassingsgerichte manier invullen. InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) en Flevokans faciliteren deze scholen met een Flevolab: een ruimte om actief te experimenteren en kennis te delen vanuit de vraag van docenten en management zelf.
In Open Labsessies benoemen zij zelf hun vraag en hun doel in een klein groepje gelijkgestemden. Ze werken gezamenlijk naar het doel door te experimenteren op hun eigen school of expertise in te roepen vanuit IIO of andere experts.
Regionale samenwerking
Naast de Open Labsessies organiseren we in het Flevolab regionale Bendecafés. Twee keer per jaar delen docenten van de twee scholen hun ontdekkingstocht, geleerde lessen en goede voorbeelden. Flevokans is het regionale project dat de schakel vormt naar alle scholen in de regio die zich met slimmer werken bezig houden, maar ook met gezamenlijke scholing en professionalisering.
Al deze scholen zijn uitgenodigd om in het Bendecafé te leren van het Flevolab en hun eigen voorbeelden te delen. InnovatieImpuls Onderwijs nodigt voor de Bendecafés in Flevoland innovatiebrigadiers uit van scholen in andere regio’s die actief zijn met Videolessen, E-klassen, inzet van ICT en samenwerking in teams of Leerlingen voor Leerlingen.
Het eerste Bendecafé vindt plaats op 28 mei waar de deelnemende scholen bij elkaar komen om elkaar te inspireren, met maatwerk voor de geboeide leerling die zelf verantwoordelijk is voor zijn leerproces als doel.
Binnenkort verschijnt op deze site een filmpje van het Almere College over hun succesvolle ontwikkelingen.
Meer weten over Flevolab of mogelijkheden voor ondersteuning in jouw regio door IIO op Maat? Neem contact op met Martine Maes.