Het netwerk van de Innovatiebrigade bestaat uit ervaren leerkrachten en schoolleiders die op hun eigen school vernieuwingen hebben doorgevoerd. Tijdens IIO ondersteunden de Brigadiers andere scholen en docententeams met ontwikkelingsvraagstukken. Het doel was om hernieuwde energie en input te genereren voor prangende vraagstukken. Leidende principes in het werk van de Brigadiers waren het leren van elkaar en het luisteren naar- en ondersteunen van ideeën van de professionals in een school. Methoden en technieken die gebaseerd zijn op positief denken én positief doen stonden hierbij centraal.
Innovatiebrigade: wat, wie en hoe?
De Innovatiebrigade was voor nieuwsgierige scholen die bezig zijn met hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan. Scholen die willen vernieuwen, maar wel wat ondersteuning kunnen gebruiken van mede-onderwijsvernieuwers.
Tijdens een middag met de Innovatiebrigade gingen we gaan met zoveel mogelijk betrokkenen (leiding, leraren, leerlingen, medewerkers en ouders) in gesprek om samen te onderzoeken hoe het slimmer, beter en leuker kan. De Brigadiers beantwoorden samen met de betrokkenen vragen als: Welke aanpak en samenwerkingsverbanden zijn daarvoor nodig? Wat zou echt verschil kunnen maken? Waar lopen jullie tegenaan? Wat geeft inspiratie? We zoomen in op de visie en ideeën van de school en sluiten aan bij wat er goed gaat. Heb je behoefte aan een andere vorm van ondersteuning?
Hoe werd je InnovatieBrigadier?
Leerkrachten en schoolleiders konden een gratis training volgen. De training besloeg drie middagen waarin leren van en met elkaar centraal stond. Zo deden de Brigadiers relevante kennis over vernieuwen en veranderen in de onderwijspraktijk op. Op basis van voorbeelden uit de eigen praktijk werkten onderwijsprofessionals in een persoonlijk leerprogramma aan thema’s als ‘ik als onderwijsvernieuwer’ en ‘het creëren van draagvlak voor nieuwe ideeën.’
Na afronding van het vernieuwingstraject hadden de Brigadiers de vaardigheden om de nieuw verworven kennis direct toe te passen in de werkpraktijk. Zo werden zij in staat gesteld om andere scholen te helpen met hun vernieuwingsvraagstukken.
Het programma is gevalideerd in het lerarenregister, dus als docent telde je inzet officieel mee in het kader van professionalisering.