ID-café: Ideeën voor beter onderwijs
- Datum18 november 2013
ID-café: Ideeën voor beter onderwijs
Woensdagmiddag 6 november vond het eerste ID-café van OVO Zaanstad plaats. Deze bijeenkomst was de aftrap van een door de InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) begeleid innovatietraject binnen verschillende scholen in de Zaanstreek.
Het ID-fonds
Het bestuur van OVO heeft in een fonds een bedrag beschikbaar gesteld voor de ideeën die voortkomen uit dit traject. Het bedrag is verdeeld onder alle medewerkers, die dit uiteindelijk aan het idee van hun keuze mogen schenken. De visie dat degenen die daadwerkelijk voor de klas staan het beste weten wat er verbeterd kan worden in de klas of op school, ligt hieraan ten grondslag. Dit principe sluit goed aan bij de visie van de IIO. Op deze middag werd meteen duidelijk dat onder de vijftig aanwezigen van verschillende OVO-scholen al vele ideeën bestonden. Zo kregen we bij binnenkomst gelijk twee flyers overhandigd van al uitgewerkte plannen van docenten!
Een succesvol eerste café
De middag startte met drie pitches; een van een leerling, een van een docent en een van een Innovatiebrigadier van de IIO. Zij presenteerden kort hun idee of droom voor het onderwijs. vwo-leerling Jochem de Haan wil bijvoorbeeld in het kader van zijn profielwerkstuk een debatwedstrijd organiseren in de schouwburg, om op deze manier alle leerlingen kennis te laten maken met de kunst van het debatteren. Middels het ID-fonds heeft hij de kans hier financiering vanuit OVO voor te krijgen.
Leraren én bestuur met elkaar in gesprek
Na de opening volgden twee rondes waarin over verschillende thema’s werd gesproken. Onderwerpen als de fysieke inrichting van de school en kennisdeling tussen docenten werden door deelnemers besproken en uitgewerkt tot een of meerdere concrete ideeën. Zo werd er een idee gepresenteerd voor een Docentencarrousel. Docenten zouden vakoverschrijdend aan elkaar gekoppeld kunnen worden en voor een korte periode samen les kunnen geven. Zo zouden kennis en vaardigheden gedeeld worden waardoor de lessen creatiever en beter zouden kunnen worden.
Het in beeld brengen van de ideeën
Aan het einde van de middag konden deelnemers hun ideeën op verschillende manieren visualiseren, bijvoorbeeld via een poster, een filmpje of een illustratie door een tekenaar. Vooral de laatste optie was erg populair, met een goed gevulde wand vol uitgewerkte ideeën tot gevolg. Dit promomateriaal gaf het startschot van het campagnevoeren. In januari is de IIO terug in de Zaanstreek voor de volgende twee ID-cafés, waarna in februari alle personeelsleden hun geld mogen inzetten, en de beste ID-en in praktijk gebracht worden. Wij zijn benieuwd!
Bekijk het ID van vwo-leerling Jochem de Haan: