InnovatieImpulsOnderwijs Estafette-bijeenkomst
Leraren, schoolleiders, InnovatieBrigadiers, OCW, Onderwijscoöperatie, de VO-raad en anderen uit het veld verzamelden zich om elkaar te ontmoeten en mee te denken over de toekomst van onderwijsinnovatie.
- Datum14 oktober 2016
Het afgelopen jaar is binnen onderwijsverniewingsproject InnovatieImpulsOnderwijs (IIO) hard gewerkt met leraren, schoolleiders en bestuurders aan toekomstscenario’s om de vernieuwingsbeweging van IIO levend te houden en nog verder te stimuleren. Op woensdagmiddag 28 september organiseerden Kennisland en CAOP een feestelijke IIO bijeenkomst in Spring House, het clubhuis voor radicale vernieuwers aan het Amsterdamse IJ. Onder de titel Estafette-bijeenkomst werd het een viering van een toekomst vol onderwijsvernieuwing, óók na IIO, waarin voor de drie toekomstscenario’s het stokje werd overgedragen aan partijen uit het onderwijsveld.
Leraren, schoolleiders, InnovatieBrigadiers, OCW, Onderwijscoöperatie, de VO-raad en anderen uit het veld verzamelden zich om elkaar te ontmoeten en mee te denken over de toekomst van onderwijsinnovatie. Maar ook om terug te blikken op wat er is geleerd in de afgelopen IIO jaren. Loes Leget (OCW, directie VO): “IIO heeft ons geleerd dat beleid van buiten naar binnen werkt en dat er veel oplossingskracht in de sector zelf zit.” Ze spreekt haar trots uit naar alle aanwezigen, waarbij ze vindt dat vooral de InnovatieBrigadiers een schouderklopje verdienen: “De Brigadiers staan nu klaar, het netwerk is er! Als het goed is blijft het in stand en vergroot het zich.” Dit is ook precies de boodschap die Belle Teunissen (Kennisland) en Henny Steenbergen (CAOP) willen overbrengen. Het is mooi als de kennis, het vernieuwersnetwerk en de succesfactoren van IIO elders het onderwijs verder in beweging kunnen brengen!
Na een kort vraaggesprek met Marjoleine van Leerdam en David Duinkerke, die namens OCW spreken over de toekomst van onderwijsvernieuwing en de rol die OCW en het onderwijsveld daarin hebben, begint het meest aansprekende deel van de middag: interactieve workshops die elk een van de drie scenario’s betreffen. De groep aanwezigen verdeelt zich in twee rondes over de drie workshops.
Verduurzamen vernieuwersnetwerk van IIO
Boven op de vliering vindt de eerste workshop plaats, die draait om de vraag: Wat is de meerwaarde van een onderwijsvernieuwersnetwerk? Door het ervaren van een real life-marktplaats wordt de werking en de waarde van de InnovatieBrigade uitgelegd. Deelnemers kunnen zowel kennis, producten of contacten aanbieden, als er om vragen. Er ontstaat een ware marktplaats met mensen die gegevens uitwisselen over een lesmethode, handige toets, en zelfs een goede tennisleraar en websitebouwer. Nadat allerlei matches zijn ontstaan, legt Bert Groenewoud (Onderwijscoöperatie) uit hoe de InnovatieBrigadiers die leraar zijn straks betrokken worden bij het vernieuwersnetwerk van het LerarenOntwikkelFonds (LOF). Deze Brigadiers kunnen als zij dit willen met een eigen profiel en foto zichtbaar gemaakt worden op de website van het LOF. Ze kunnen een aanvraag indienen bij het LOF en er zullen functies als coach vrijkomen die voor de Brigadiers interessant zijn.
Scholen voor Scholen: digitaal matchingsplatform voor schoolontwikkeling
Tegelijkertijd is beneden een workshop over het digitale matchingsplatform waarop onderwijsvernieuwers uit heel Nederland met elkaar in contact kunnen komen om ervaring en expertise uit te wisselen. De aanwezigen zijn het erover eens dat het platform voorziet in de behoefte van scholen om kennis met elkaar te delen. Duidelijk is dat er een partij op moet staan die verantwoordelijkheid neemt voor de ontwikkeling van zo’n platform. De deelnemers zijn het erover eens dat eerst het commitment onder geïnteresseerde scholen en besturen moet worden vastgesteld. Er wordt geopperd de rol van OCW uit te breiden, niet enkel als sponsor van de kosten, maar met name als sponsor van het concept. Ron van Zuijlen (VO-Content) vertelt dat hij ervaring heeft met een soortgelijk idee. Hij verzekert: “Essentieel is dat zo’n platform voor het publiek is en transparant is, en niet wordt gecommercialiseerd. Dit type kennisdeling op schoolniveau is hard nodig.” Contactgegevens worden uitgewisseld: het is een vruchtbare sessie. Hier kun je het startplan lezen.
Publicaties over belang van samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen
Aan de andere kant van de ruimte is een ware koppelactie, oftewel een speeddatesessie aan de gang. De workshop sluit aan bij het derde IIO-scenario waarin in samenwerking met Steunpunt Opleidingsscholen een serie artikelen is geschreven om het belang van samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen in te onderstrepen. Willemijn de Jong (IIO-projectteam): “In het onderwijsveld bestaan veel verschillende ‘eilandjes’, zoals de scheidslijn tussen sectoren of tussen scholen en lerarenopleidingen. Die eilandjes kunnen meer samenwerken met beter onderwijs als gevolg. Vandaag gaan we dus eilandhoppen.” Tijdens de workshop is het de bedoeling dat mensen van verschillende ‘eilandjes’ met elkaar het gesprek aangaan rondom twee belangrijke vragen: Wat hebben we van elkaar nodig om samen te werken? Hoe overbruggen we obstakels om samen te werken? De deelnemers zijn enthousiast aan het discussiëren en de post-its zijn niet aan te slepen. Zelfs nadat de sessie is afgesloten en de borrel klaar staat, wijken de speeddaters niet van elkaars zijde. Een link naar de drie artikelen vind je hier.
Proost op een geslaagde estafette!
Onder het genot van een hapje en een glaasje wordt dan ten slotte de middag afgesloten. Bert Groenewoud, Bettine Bakker en Benno Hams worden naar voren geroepen om de scenario’s symbolisch in ontvangst te nemen. Ze krijgen de eer een kaneelstok en een zakje bloemzaadjes te ontvangen. Klinkt gek, maar er zit wel degelijk symboliek achter deze cadeautjes: vandaag wordt het stokje doorgegeven, en met de drie scenario’s zijn ideeën geplant die hopelijk nu gaan groeien.
Op de borrel wordt nog lang door gepraat. Emile Mutsaerts is leraar en het afgelopen jaar getraind als InnovatieBrigadier. Hij vat samen: “Voor je het weet sta je na zo’n traject weer vijf dagen in de week voor de klas, en blijft er weinig tijd over om te blijven innoveren. Zo’n middag als deze geeft je echt weer de energie om even stil te staan en na te denken over welke kant je op wilt met jouw onderwijs!”