Interview Karin van Zutphen

Licentie

In aanloop naar de Landelijke IIO-dag op 26 november, spraken we Karin van Zutphen, directeur van SlimFit-school Wittering.nl, over de workshop ‘Elk kind zijn eigen doorlopende leerlijn – hoe geef je dit vorm?’, die zij met drie collega’s zal verzorgen. Op Wittering.nl zijn de SlimFit-principes in elk onderdeel van de school merkbaar, en staan gebruiken als de reflectieve dialoog en gelijkwaardigheid bovenaan.

Wat kunnen we zoal van de workshop verwachten? Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten?
Wij vinden het van belang dat mensen in deze workshop ervaren hoe processen tot stand komen en welke technieken wij in de dagelijkse praktijk gebruiken. Het wordt in ieder geval geen workshop waarin we alleen uitleggen over het ‘hoe en wat’ wij doen. We willen de deelnemers juist verschillende gesprekstechnieken laten ervaren en hen zelf onderdeel laten zijn van de ontwikkeling.
Voor wie is de workshop interessant?
In principe voor iedereen: leerkrachten, IB-ers, directeuren en bestuurders. Eigenlijk iedereen die meer wil weten over hoe je onderwijs anders in kunt richten. Maar ook voor iedereen die nieuwe inzichten wil krijgen, als het gaat over bijvoorbeeld passend onderwijs. De workshop is voor ons geslaagd als het voor de deelnemers interessant is geweest!
Dat is best ambitieus.
Dat zijn we ook verplicht, vind ik. Ik herken het hoe vaak je naar een workshop gaat, en dat je dan ergens een uur hebt gezeten en dan toch denkt: dat ga ik toch niet zo doen. We willen dus ook aansluiten bij mensen die niet doen wat wij doen, maar willen hen toch inzichten geven wat zij binnen de eigen structuren kunnen doen.
Waar verheugen jullie je het meest op?
De feedback die we er zelf over kunnen ontvangen. Wij zijn zelf heel erg gewend om over het concept specifiek te vertellen. Nu pakken we het anders aan en gaan we uit van wat er gebeurt en wat je praktisch ervaart, van wat wij dagelijks doen.
Wat hoop je zelf uit de Landelijke Dag te halen?
Ik ben wel benieuwd naar de scholen die zoals wij werken, hoe zij ervoor zorgen dat het team niet alleen maar dienstbaar is aan de school, maar zichzelf ook voldoende recht kunnen doen. Deze vraag is nog maar weinig beantwoord en speelt voor ons nu persoonlijk. 

De Innovatiebrigadiers

Erwin Augustin

Erwin Augustin

School: BonnefantencollegeSchoolprofiel: VOPlaats: MaastrichtAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met vakoverstijgende gepersonaliseerde onderwijsvormen (differentiatie op maat), intergratie… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder