Interview Magda van Eck
- Datum8 september 2011
Magda van Eck is docente maatschappijleer en filosofie op het Pantarijn in Wageningen. Daarnaast is ze uitvoerend projectleider op het Pantarijn, dit is een van de experimentscholen die deelneemt aan het innovatieconcept Leerlingen voor Leerlingen.
“We waren in aanvang eigenlijk wel sceptisch over deelname aan Leerlingen voor Leerlingen. Hoe kunnen wij als amateurs technisch en inhoudelijk goede filmpjes maken? Ook het idee dat docenten tijd zouden overhouden door filmpjes in te zetten stuitte op de nodige scepsis."
Waarom deden jullie dan toch mee?
We hadden binnen Pantarijn al een uitgebreid tutorsysteem. We betrekken leerlingen bij het geven van onderwijs. Tutoren geven tijdens zelfstudie-uren les aan kleine groepjes jongerejaars. Het betrekken van leerlingen bij het maken van instructiefilmpjes past naadloos in ons beleid om leerlingen te laten leren van leerlingen.
Het projectteam op het Pantarijn, bestaande uit de directeur, een teamleider onderbouw/hoofd van het tutorensysteem en de uitvoerend projectleider, zet de lijnen van het project uit. Inmiddels is het project Leerlingen voor Leerlingen goed ingebed in de school. De managementlijnen zijn kort. De projectleiding op het Pantarijn probeert docenten zoveel mogelijk te ontlasten. Ze organiseert de opnamedagen en de inhoudelijke bijeenkomsten over het project op school.
“Wij proberen de smeerolie te zijn die het project laat draaien. We proberen het voor docenten aantrekkelijk te maken door het voorbereidende werk zo veel mogelijk uit handen te nemen, de bijeenkomsten te organiseren, te zorgen dat er iets te eten en te drinken is. Alle mensen die hand- en spandiensten verzorgen bedanken we met een aardigheidje aan het eind van het schooljaar etcetera. De vakdocenten denken vooral na hoe je de leerstof in beeldmateriaal kan vertalen. We hebben een oud-leerling die nu een filmbedrijfje heeft en 3e jaarstudenten van de kunstacademie ARTEZ zijn vorig jaar betrokken bij het begeleiden van onze docenten bij het maken van de storyboards, de opnamen zelf en bij de montage”.
Hoe kijk je nu tegen de oorspronkelijke doelstelling van het project aan?
We denken na over hoe we daadwerkelijk docenturen kunnen besparen. We denken inmiddels dat het mogelijk zou moeten zijn om minder docenten in te zetten in de band van keuzewerktijd, op de derde uren van elke lesdag. Leerlingen kunnen met behulp van lesassistenten, tutoren en de educatieve filmpjes zinnig werken aan de leerstof. Docenten kunnen dan andere taken uitvoeren, vergaderen of mentorgesprekken voeren.
Het Pantarijn moet nog hard aan de slag. Ze maken in totaal zestig korte filmpjes; dertig voor Frans en dertig voor Wiskunde. In totaal zijn er acht vakdocenten betrokken. Elk koppel van twee vakdocenten is verantwoordelijk voor de productie van vijftien filmpjes.
“We moeten er nog 48 maken. We gaan dit jaar vier periodes plannen waar steeds zes filmpjes per koppel gemaakt worden. We proberen ook deskundige ouders en andere betrokkenen bij de school enthousiast te krijgen om te helpen bij het opnemen en het monteren van de filmpjes. Het wordt weer een heel druk en spannend jaar. Er is veel werk te doen. We gaan het gewoon zien…”, aldus Magda, een betrokken projectleider.