Interview Niels Eilander

Licentie

Niels Eilander is docent wiskunde en is als uitvoerende betrokken bij het innovatieproject Leerlingen voor Leerlingen. Hij begeleidt leerlingen, schrijft scripts en edit de filmpjes die door leerlingen gemaakt zijn. ‘Wij zien de filmpjes als een kwaliteitsimpuls voor het onderwijs, omdat het aansluit bij verschillende leerstijlen en de filmpjes op verschillende manieren en tal van momenten kunnen worden ingezet.’

Waarom neemt het Scala College deel aan het Innovatieproject Leerlingen voor Leerlingen?
Wij vinden het project een mooie kans om met het innoveren van het onderwijs bezig te zijn. Wij zien de filmpjes als een kwaliteitsimpuls voor het onderwijs, omdat het aansluit bij verschillende leerstijlen en de filmpjes kunnen op tal van manieren en tal van momenten worden ingezet. Tegelijk zijn we bezig om andere leerlingen juist weer met nieuwe media te leren omgaan waardoor er een win-win situatie ontstaat.
Zijn er al filmpjes gemaakt, en hoe is de totstandkoming daarvan verlopen?
Wij zijn vorig jaar bezig geweest met het maken van filmpjes. Dat verliep aanvankelijk moeizaam en de resultaten waren minder dan gehoopt. Wij hebben een aantal zaken aangepast waardoor de tweede helft van het jaar meer en betere filmpjes werden gemaakt. Ook deze filmpjes zullen nog nabewerkt moeten worden. Onlangs heb ik een Leerlingen voor Leerlingenworkshop bijgewoond waarin ik een aantal tips heb gekregen over het plaatsen van het logo voor de filmpjes, het verwerken van de leader en de opzet van de filmpjes. Daar heb ik veel aan gehad! Inmiddels is er één filmpje helemaal klaar en hebben we ongeveer 12 filmpjes op de plank liggen. Vanaf februari 2012 hopen we de rest te kunnen gaan produceren dan is Leerlingen voor Leerlingen één van de projecten die leerlingen kunnen kiezen in een reeks projecten die wordt aangeboden in 4 havo. We hopen dan met 24 leerlingen in twee periodes van 2 maanden 48 filmpjes te kunnen maken. Het belangrijkste wat we van vorig jaar hebben geleerd is dat we het creatieve proces zeer streng moeten bewaken.
Waar loop je tegen aan in het hele proces van filmpjes maken?
Leerlingen verschillen sterk in motivatie, discipline, verantwoordelijkheidsgevoel en de vaardigheid om samen te werken. Daar zijn we in het begin snel achter gekomen. Wij zijn nu strenger in het selecteren van leerlingen. Dat we in het programma van de leerlingen alleen ruimte hebben om in de tweede helft van het jaar een blokuur in de week te werken aan het project zorgt ervoor dat we zeer beperkt de tijd hebben om leerlingen voor het project in te zetten. Het bedenken van een verhaal, het schrijven van een script, het filmen en het monteren blijkt ongelofelijk tijdrovend te zijn. Dat hebben we sterk onderschat. Daarnaast is de kennis van de apparatuur en bijbehorende software ook niet altijd even toereikend. Wat ook lastig is, is de positie van het project binnen de school, het valt niet binnen een team of binnen een sectie, zelfs niet binnen een locatie waardoor het moeilijk is om het project goed te organiseren. 
Wat loopt (straks) binnen jouw manier van lesgeven anders dan voor deelname aan het innovatieproject Leerlingen voor leerlingen?
Wij moeten nog gaan bekijken hoe we het gebruiken van de filmpjes kunnen inrichten, maar wij zijn binnen de school bezig met het verstevigen van ons pedagogisch klimaat. Daar hoort de leerlijn zelfstandigheid bij en ik kan mij voorstellen dat ik in de toekomst de filmpjes van Leerlingen voor Leerlingen een deel van mijn uitleg zal vervangen, waardoor ik tijd heb voor allerlei organisatorische zaken. Als de leerlingen vervolgens opdrachten gaan maken, kan ik al mijn tijd gebruiken om leerlingen daarbij te helpen.
Heb je tips voor andere scholen die bezig zijn met het maken van de filmpjes?
Zorg ervoor dat de randvoorwaarden geschapen worden om het project mogelijk te maken. Dat betekent dat je er als school voor moet zorgen dat er een plek is en ruimte in de tijd voor leerlingen en de begeleidende docenten om bij elkaar te komen. Daar hoort dus ook bij dat er voldoende, goede, apparatuur is en dat je bijvoorbeeld niet gestoord wordt als je aan het filmen bent. Naast het organisatorische gedeelte is het ook belangrijk dat er wordt nagedacht over hoe de filmpjes in het onderwijs gebruikt moeten gaan worden.

De Innovatiebrigadiers

Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Carlina van den Heuvel

Carlina van den Heuvel

School: KBS De ViersprongSchoolprofiel: POPlaats: WijchenAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met visie gestuurd werken aan onderwijsvernieuwing. Het is niet mogelijk om onderwijsvernieuwing… Lees verder