Interview Paul Vermeulen

Licentie

Paul Vermeulen is projectleider van het IIO experiment Videolessen.

Paul, hoe is het om projectleider te zijn van het project Videolessen?
Dit is een mooie rol als je van onderwijs houdt: het toevoegen van een nieuwe leer- en organisatievorm (interactieve live video verbindingen tussen samenwerkende scholen) daagt je uit om samen met vakdocenten en directies na te denken over kansen om onderwijs niet alleen efficiënter te maken via technologie, maar vooral ook aantrekkelijker, spannender en effectiever. Mooi dat we de ruimte krijgen dit uit te werken!
Nog even in één zin, waar gaat het project ook alweer over?
Scholen delen docenten via interactieve live videolessen (die je opneemt en nog een keer terug kunt kijken) en bieden vakken aan in een mix van klassikaal onderwijs (ong. 50-60%) en interactief "live" afstandsonderwijs (ong. 40-50%); zo kunnen vakken die scholen eigenlijk niet kunnen organiseren (door onvoldoende leerlingen en /of docenten) tóch worden aangeboden dankzij samenwerking en technologie.
Wat is het eigenlijk het allerleukste aan Videolessen?
Misschien wel de échte inhoudelijke innovatiekans: we beginnen met een paar vakken aan een "strak georganiseerd" landelijk project, maar spannend is wat docenten daar om heen zélf gaan doen, hoe ze informeel gaan samenwerken, welke experimenten en projecten ze op eigen houtje gaan opzetten nu ze over deze technologie beschikken en er een beetje ervaring mee krijgen. Er borrelen nú al allerlei spannende onderwijs ideeën op (internationalisatie, expert op afstand, virtuele excursies, etc…).
En wat is de grootste uitdaging, het grootse risico, bij dit project?
De uitdaging zit ‘m in het onderwijskundig herontwerp: kun je een lesblok écht spannend herontwerpen? En hoe voorkom je dat docenten live voor de camera frontaal gaan lesgeven en vooral kennis overdragen en dus sterk terugvallen op traditionele didactiek? De uitdaging zit ‘m in het ontwerpen van krachtige leeractiviteiten in de hoek van ontdekken, onderzoek doen, samenwerken, construeren!
Wat vind je van de manier waarop binnen de IIO de projecten tot stand zijn gekomen?
Op zich zelf een goede aanpak, sterk ‘bottom-up’ en goed in de breedte gedeeld (veel verbindingen tussen de projecten onderling). Maar tegelijkertijd ook een lange procedure waar door je merkt dat scholen bij de start van het échte voorbereidingswerk in de scholen de kern van het project (waar draait ’t écht om?) al bijna weer zijn vergeten. We moeten dus goed blijven focussen op de projectdoelen: een optimale balans tussen productiviteit, kwaliteit, werkdruk.
En ten slotte, heb je een tip of oneliner voor alle IIO scholen die aan een project meedoen?
Ja; "LET OP DE VERBINDING!". Wat ik bedoel: let niet te veel op de videoverbinding… maar vooral op de collegiale verbinding; dit project staat of valt met verbinding tussen scholen maar vooral ook met verbinding binnen de school. En dan gaat het enerzijds om verbinding tussen vakdocenten, directie, afdelingsleiding en technische ondersteuners en anderzijds om verbinding met andere vakgroepen binnen de school. Hoe betrek je al deze partijen en hoe ga je deze nieuwe samenwerking opschalen binnen de school?

De Innovatiebrigadiers

Anja Augustus

Anja Augustus

School: bovenschools bij Stg. MeerderWeertSchoolprofiel: POPlaats: WeertIk ben sinds augustus 2014 werkzaam als bovenschools orthopedagoog bij Stg. MeerderWeert te Weert. Daarvoor werkte ik 13 jaar als Ib-er en… Lees verder
Emile Mutsaers

Emile Mutsaers

School: BS De MastenSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenZeven jaar geleden zat onze school net in het SlimFit traject, waarbij we hebben gekeken hoe we ons onderwijs efficiënter konden… Lees verder
Mark ter Horst

Mark ter Horst

School: De DiamantSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: dicht bij de werkvloer staan, horen wat medewerkers, ouders en kinderen bezighoudt en… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder