Interview Rob van Son en Frans Nevels
- Datum8 januari 2013
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en samen vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL.
"Oorspronkelijk zijn we begonnen met het maken van filmpjes waarin lesstof werd aangeboden voor de mavo geschiedenis en voor de havo Duits. Doel: 20% reductie van de onderwijstijd wegens het lerarentekort. Door allerlei oorzaken (hardware en software moest nog uitgezocht en besteld worden, kennisgebrek en verkeerde insteken) zijn we een half jaar later met het project begonnen dan de bedoeling was. Wij hebben er als school voor gekozen de productie van de filmpjes niet onder de maatschappelijke stage te laten vallen, maar in te bedden in het vak CKV. Dit bleek een gouden greep.
We begonnen met de productie van filmpjes voor geschiedenis. Hier kwam naar voren dat juist door het maken van de filmpjes de lesstof veel beter begrepen werd: de productie verbetert het leerproces. De creativiteit van leerlingen werd gestimuleerd, het werken in groepjes gepromoot. Ook bij Duits deed zich dit fenomeen voor: leerlingen die eerst niet begrepen welke naamval er gekozen moest worden met de keuzevoorzetsels, begrepen dit na het maken van de filmpjes opeens wel. Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!
Steeds meer vakken maken gebruik van het opnemen van uitleg van lesstof door leerlingen. Leerlingen in de mavo, die niets begrepen van procenten, hebben in opdracht van de docent een filmpje gemaakt, waarin zij moesten uitleggen hoe het werken met procenten gaat. Gevolg, de leerlingen die het filmpje gemaakt hebben, begrijpen nu hoe het zit!
Nu zijn nog weinig filmpjes klaar, maar ik gebruik er een aantal in mijn lessen. Bij de uitleg van keuzevoorzetsels Duits. Zeer zinnig. Nu nog als ondersteuning van mijn lesstof, maar in de nabije toekomst ook voor leerlingen die het niet snappen (bijlessen) of ziek zijn geweest. De filmpjes kun je ook opgeven als huiswerk (‘flipping the classroom’), zodat de leerling zich alvast kan voorbereiden.
Ik denk dat we in de toekomst nog meer gebruik gaan maken van filmpjes, en het maken ervan. Ik juich samen met Frans het gebruik en de productie van filmpjes van harte toe."
Interview Rob van Son en Frans Nevels
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en samen vertellen ze over hun ervaringen met LvL.
Oorspronkelijk zijn we begonnen met het maken van filmpjes waarin lesstof werd aangeboden voor de Mavo Geschiedenis en voor de havo Duits. Doel: 20% reductie van de onderwijstijd wegens het lerarentekort. Door allerlei oorzaken (hardware en software moest nog uitgezocht en besteld worden, kennisgebrek en verkeerde insteken) zijn we een half jaar later met het project begonnen dan de bedoeling was. Wij hebben er als school voor gekozen de productie van de filmpjes niet onder de maatschappelijke stage te laten vallen, maar in te bedden in het vak CKV. Dit bleek een gouden greep.
We begonnen met de productie van filmpjes voor Geschiedenis. Hier kwam naar voren dat juist door het maken van de filmpjes de lesstof veel beter begrepen werd: de productie verbetert het leerproces. De creativiteit van leerlingen werd gestimuleerd, het werken in groepjes gepromoot. Ook bij Duits deed zich dit fenomeen voor: leerlingen die eerst niet begrepen welke naamval er gekozen moest worden met de keuzevoorzetsels, begrepen dit na het maken van de filmpjes opeens wel. Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!
Steeds meer vakken maken gebruik van het opnemen van uitleg van lesstof door leerlingen. Leerlingen in de mavo, die niets begrepen van procenten, hebben in opdracht van de docent een filmpje gemaakt, waarin zij moesten gaan uitleggen, hoe het werken met procenten gaat. Gevolg, de leerlingen die het filmpje gemaakt hebben, begrijpen nu hoe het zit!
Nu zijn nog weinig filmpjes klaar, maar ik gebruik er een aantal in mijn lessen. Bij de uitleg van keuzevoorzetsels Duits. Zeer zinnig. Nu nog als ondersteuning van mijn lesstof, maar in de nabije toekomst ook voor leerlingen die het niet snappen (bijlessen) of ziek zijn geweest. De filmpjes kun je ook opgeven als huiswerk (flipping the classroom), zodat de leerling zich alvast kan voorbereiden.
In de toekomst denk ik dat we nog meer gebruik van filmpjes (en ook het maken van!) zullen gaan maken. Misschien ook wel gedwongen door onze overheid, omdat het bovengenoemde doel uit het oog is verloren. Het nieuwe doel als het aan onze overheid ligt: 20% bezuiniging op de inzet van leraren.
Hiervoor moeten we oppassen. Maar ik juich samen met Frans het gebruik en de productie van filmpjes van harte toe.