Interview Rolinka Schipper
- Datum2 december 2013
Iedere maand interviewen we een IIO’er over de dagelijkse schoolpraktijk. Dit keer vertelt Rolinka Schipper over de toepassingen van Videolessen en over de waarde van het delen van ervaringen, binnen en buiten InnovatieImpuls Onderwijs (IIO).
Naast teamleider vwo bovenbouw op Schaersvoorde in Aalten is Rolinka ook lid van de stuurgroep Videolessen.
Videolessen is een innovatief experiment waarmee leerlingen op verschillende locaties dezelfde lessen kunnen volgen via videoconfereningapparatuur. Op de landelijke IIO-dag in november gaf Rolinka een workshop over de mogelijkheden van Videolessen bij het aanbieden van een rijker onderwijsaanbod.
“Onze ervaringen delen op de landelijke IIO-dag was ontzettend leuk om te doen. Ik denk dat er in onderwijsland behoefte is om te horen hoe een innovatie valt op school. Mijn collega’s en ik staan met onze voeten in de klei en praten dus vanuit ervaring. Voor je zelf met een innovatie aan de slag kan, wil je er eerst iets van horen of zien. Ik zag grote belangstelling bij de aanwezigen in de zaal.”
Samen lessen aanbieden
“In eerste instantie voelden wij ook een drempel om te starten met live Videolessen. We maakten ons zorgen of het wel aansloot bij de leerlingen, maar ze pakken het zo snel op. Je merkt dat het aansluit bij hun leefwereld. Voor hen voelt het heel natuurlijk, terwijl wij in het begin zelf moesten wennen!”
“Een collega-school binnen ons bestuur heeft ook interesse getoond in Videolessen. We willen nu gaan samenwerken om gezamenlijk Latijn en Grieks aan te bieden. Daarna gaan we kijken of we nog bij meer vakken kunnen samenwerken. Eerst hebben we hierover gepraat, en nu komen zij bij ons in de les kijken hoe het echt werkt. Omdat onze scholen allebei in een krimpregio liggen hebben we te maken met dezelfde urgentie. Wij hebben drie jaar kunnen experimenteren en nu zoek ik de verbreding. Het is goed om de kennis en ervaring te delen en het project uit te breiden. Het mooie is dat er zo een externe collegiale consultatie ontstaat door bij elkaar in de les mee te kijken.”
Toples
“Om samen te werken met andere scholen moet je goede afspraken maken met elkaar, bijvoorbeeld over roosters en toetsing. Ook is vooraf kennismaken met de leerlingen van beide scholen erg belangrijk. Je moet even anders gaan nadenken over de invulling van een les. Het is mooi om te zien dat de lessen hierdoor beter worden. Een docent moet activerend lesgeven en omdat je uitwisselt met een andere school wil je een toples neerzetten!”
“Op de landelijke dag kwam ik ook in aanraking met het experiment Leerlingen voor Leerlingen. Ik dacht gelijk, ‘wauw wat een geweldig project!’. Ik vind het een enorm cadeau dat al die filmpjes voor iedereen beschikbaar zijn. Als dit opbrengsten zijn van IIO ben ik ontzettend blij. De vraag die gelijk bij me opkwam is hoe ik dit lesmateriaal in mijn eigen school kan inzetten. Deze vraag hoor ik ook vaak als het gaat om Videolessen. Ik wil daarom graag zelf bij een andere school gaan kijken. Wel moet je goed nadenken over wat past binnen je school. Wij zijn via Videolessen al veel bezig met dit soort media en Leerlingen voor Leerlingen zou hier goed in passen. Om collega’s mee te nemen in mijn enthousiasme wil ik ze laten zien hoe dit werkt op een andere school.”
De mogelijkheden van Videolessen
“Ik vind het terecht dat we met zijn allen de opbrengsten delen met elkaar. We maken zo mensen alert op ontwikkelingen waar we geen nee tegen kunnen zeggen. We moeten bijvoorbeeld niet onderschatten hoe belangrijk huidige media zoals Youtube zijn voor leerlingen. Hoe kunnen we zorgen dat we aansluiten bij hun leefwereld? Ik zie daar een grote toekomst voor Videolessen weggelegd. We kunnen hier zo veel meer mee doen voor onze leerlingen. Ik zie geweldige mogelijkheden en het is super interactief!”
“Ik ben ervan overtuigd dat Videolessen voor ieder vak kan. Het lijkt nu vooral een bèta-ontwikkeling, maar als talendocent probeer ik de mogelijkheden voor de alfa-vakken te verkennen. Wij hebben nu in de onderbouw een programma voor hoogbegaafde kinderen. Ik heb de Radboud Universiteit in Nijmegen gevraagd om een soortgelijk programma voor de bovenbouw te ontwikkelen. Ik zie bijvoorbeeld tien lessen voor me die leerlingen zelfstandig kunnen doorlopen, waarbij ze in de laatste les in gesprek gaan met een hoogleraar via Videolessen We halen zo externe kennis naar binnen.”
“We hebben nu één lokaal met videoconferencing-apparatuur. Als ik over toekomstperspectief mag spreken zou ik een paar van die lokalen willen hebben. Videolessen biedt zoveel mogelijkheden dat ik denk dat dit de toekomst heeft.”