Landelijke dag 2 nov 2011
- Datum15 november 2011
Een impuls voor innovatief onderwijs
Op woensdag 2 november 2011 kwamen alle betrokkenen van de InnovatieImpuls Onderwijs op de inmiddels vertrouwde stek Seats2meet in Utrecht bij elkaar. Leraren, projectleiders, leerlingen en andere geïnteresseerden luisterden naar de opening van Chris Sigaloff.
Zij vertelde over dit de spannende periode waar de IIO zich in bevindt – na een lange periode van ontwerpen en ontwikkelen, vindt de implementatie van de projecten vanaf dit schooljaar plaats. Het was dus goed om deze middag bij elkaar te zijn en de eerste ervaringen met elkaar te delen. De bovenschoolse projectleiders en penvoerders vertelden enthousiast over de stand van zaken van de vijf innovatieprojecten en de spannende ervaringen tijdens deze periode van implementatie.
Leerlingen aan het woord
Leerlingen Dieuwke en Fatma van OSG West-Friesland vertelden over het filmpje dat ze samen maakten in het kader van Leerlingen voor Leerlingen. Leroy (Regius College) stond met natuurkundestudent Daan Lensink (UvA) op het podium, ze vertelden over hun ervaringen met het innovatieproject E-klas en PAL-student. Oud-leerling Bart (Stad en Esch) benadrukte hoe belangrijk het is dat leerlingen bij de vernieuwingen en het onderwijs op hun school betrokken worden. Zeker aangezien leerlingen de experts zijn op het gebied van nieuwe technologie! Als je onderwijs mooier en efficiënter wil maken, dan moet je onderwijs samen maken, aldus Bart.
Staatssecretaris Halbe Zijlstra beaamde dat samenwerking belangrijk is en vond bovendien dat het onderwijs goed moet aansluiten bij de onderwijsbehoefte van leerlingen. “De tijd dat de docent alleen met een krijtje voor de klas staat is voorbij. Het onderwijs verandert en de leerlingen veranderen ook. Het is daarom zaak om aandacht te besteden aan de levenswijze en belevingswereld van leerlingen, en dat is ook iets dat gebeurt in de InnovatieImpuls Onderwijs”, aldus staatssecretaris Zijlstra.
Ter afsluiting van de plenaire sessie vertelde onderzoeker Arjan Heyma (SEO Economisch Onderzoek) nog over de eerste opvallendheden naar aanleiding van de resultaten van de nulmeting. Zoals verwacht ervaren docenten een verhoogde werkdruk bij de invoering van het innovatieproject. Maar het is zeer opvallend dat in samenhang daarmee ook de werktevredenheid stijgt! Dit voorjaar zal de volgende meting worden uitgevoerd door SEO en ResearchNed, we kijken vol verwachting uit naar de eerste resultaten!
Workshops
Na een korte pauze wisselden deelnemers van gedachten tijdens vijf workshops. Dick Middelhoek stelde dat als het gaat over innovatie, de kwaliteit, het tempo en de kans op succes van de innovatie bepaald wordt door de manier waarop docenten leiding nemen en communiceren. Marieke Huber modereerde een debat over arbeidsproductiviteit, een beladen thema in het onderwijs, omdat de discussie al snel gaat over de hoge werkdruk in het onderwijs en leraren al gauw het idee hebben dat ze nog harder moeten gaan werken. Er werd volop gediscussieerd gesproken over een goede definitie van arbeidsproductiviteit, over een objectieve criteria om de kwaliteit van docenten te meten. In de workshop van Hans Hak over vo-content was de centrale vraag: hoe kunnen leraren digitaal leermateriaal gebruiken om hun eigen onderwijsprogramma vorm te geven? Arjan Heyma ging in de workshop over het IIO-onderwijs in op verschillende vragen die leven bij deelnemers aan de IIO, bijvoorbeeld: wat wordt er in de verschillende enquêtes precies gevraagd, en wat wordt er met de informatie gedaan? In een workshop over innovatie op scholen ging Chris Sigaloff in op verschillende innovatiestrategieën en werd gezamenlijk onderzocht welke van waarde zijn voor de experimenten van de InnovatieImpuls Onderwijs.
Tot slot was er nog een feestelijke afsluiting met een Ja-maar interventie. De aanwezigen werden uitgedaagd om ‘om te denken’. Verschillende dilemma’s moesten vanuit een ‘ja en…’-gedachte worden opgelost, ‘ja maar…’ was uit den boze vandaag!