Nieuwsbrief februari 2011

Licentie

Resultaten evaluatie-enquête InnovatieImpuls online

De InnovatieImpuls Onderwijs is een project met een vernieuwende, innovatieve aanpak. Niet een kant-en-klare regeling van bovenaf, maar samen met het veld vanuit de praktijk ontwikkeld. Een spannend project, voor de betrokken scholen, schoolbesturen en kritische vrienden, maar ook voor de organiserende en faciliterende partijen: het ministerie van OCW (directie Leraren), de onderzoekers van SEO en ResearchNed, Agentschap NL en SBO/Kennisland. Om te weten of de InnovatieImpuls Onderwijs- aanpak tot nu toe werkt is een enquête uitgezet bij honderden schoolleiders, bestuurders, leraren en adviseurs; iedereen die sinds september 2009 iets met de IIO te maken heeft (gehad). Wat vindt men van onder andere de aanpak, de begeleiding en de  jury uitslag? Download hier alle resultaten van de enquête.

Rol en taken landelijke projectleiding

De landelijke projectleiding (SBO/Kennisland) is verantwoordelijk voor de uitvoering van het gehele InnovatieImpuls- programma. Dit houdt in dat zij zorg draagt voor het proces, voor de begeleiding, voor de totstandkoming van de resultaten en de verspreiding van informatie naar de deelnemende scholen. In deze fase richt de landelijke projectleiding zich vooral op kruisbestuiving tussen de projecten. Zij is een klankbord voor de projectleiders, een helpdesk voor de scholen en een verbindende factor tussen alle betrokken instanties zoals OCW, DUO de onderzoekers en de projectleiding van het project.
Lees meer

Beschikkingen en betalingen: informatie van DUO

Naar aanleiding van een aantal vragen heeft DUO informatie over de beschikkingen en  uitbetalingsdata  per school op een rij gezet. Klik hier voor meer informatie.

Start  onderzoek!

De onderzoeksbureaus SEO en ResearchNed zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van meetinstrumenten voor de nulmeting. Deze nulmeting vindt plaats op iedere deelnemende school. De nulmeting is erg belangrijk, omdat het de basis vormt voor de rest van het onderzoek dat gedurende de gehele looptijd van de InnovatieImpuls zal worden uitgevoerd . Indien er vanuit scholen (controle en experiment) vragen zijn, neem dan contact op met de vaste onderzoeker van elk project: Arjan Heyma (is eigenlijk niet direct aan project verbonden, meer overkoepelend), Maikel Volkerink, Theo Smid, Froukje Wartenbergh, Bas Kurver of Marjolein Muskens.
Lees meer

Even bijkletsen met.. Paul Vermeulen, projectleider van het IIO project Videolessen

Paul, hoe is het om projectleider te zijn van het project Videolessen?
Dit is een mooie rol als je van onderwijs houdt: het toevoegen van een nieuwe leer- en organisatievorm (interactieve live video verbindingen tussen samenwerkende scholen) daagt je uit om samen met vakdocenten en directies na te denken over kansen om onderwijs niet alleen efficiënter te maken via technologie, maar vooral ook aantrekkelijker, spannender en effectiever. Mooi dat we de ruimte krijgen dit uit te werken!

Lees meer 

Bendecafé breekt muren tussen school en maatschappij af

Het InnovatieImpuls Onderwijs innovatorsnetwerk komt woensdag 16 februari weer bij elkaar in het Bendecafé. Het café staat ditmaal in het teken van de ondernemende school: de maatschappij de school in -en  vice versa! Maar wat is nu eigenlijk de ondernemende school? Vertaalt zich dat alleen in (maatschappelijke) leer-werkplekken buiten de school en aandacht voor het ontwikkelen van ondernemend gedrag bij leerlingen? Gaat het over de school als een zakelijke onderneming, of het afbreken van ‘muren’ tussen school en maatschappij? Een paradigmashift? Socioloog en onderwijskundige Jeroen Onstenk (Inholland) deelt zijn ideeën over ondernemerschap in het onderwijs en in de Denktank maken we onze eigen onderwijsagenda. Wat mag er in dit kader zeker niet op ontbreken en wat halen we eraf? In de Solutions Salon worden binnen dit thema vraagstukken uit de praktijk besproken en oplossingen gezocht. Wanneer en waar? Woensdag 16 februari 2011, 13.30 -18.00 uur, Polman’s Huis Utrecht.
Meer informatie over aanmelden en het uitgebreide programma vind je hier.

Solutions Salon Bendecafé 16-2: Stuur je eigen vraagstuk in!

Ben je op jouw school bezig met het thema ‘ondernemen’ en kan je daarbij wel wat denkkracht gebruiken? Tijdens de Solutions Salon is er de gelegenheid om met collega’s te sparren over lastige kwesties en eerste stappen te zetten naar een oplossing. Bijvoorbeeld rondom samenwerking met de omgeving, externe leerplekken of het positioneren van je school in de maatschappij. Zet je vraagstuk voor 11 februari kort op de mail naar info@innovatieimpulsonderwijs.nl of post het op de LinkedIn groep Bendecafé Onderwijsinnovatie! Een aantal van de ingezonden vraagstukken zal worden behandeld. Wanneer jouw vraagstuk geselecteerd wordt, wordt voorafgaand aan de bijeenkomst contact met je opgenomen.

Innovatiebrigade bij het Montaigne Lyceum

De innovatiebrigade toog eind januari naar het Montaigne Lyceum in Den Haag, één van de scholen die meedoet met het project Onderwijsteams. Het Montaigne Lyceum werkt op alle afdelingen nu al met leerdomeinen. Instructie vindt plaats in aparte instructieruimtes, verwerking op het leerplein. De vraag waarmee de brigade werd uitgenodigd was ‘hoe kunnen onderwijsondersteuners op deze leerpleinen het best worden ingezet, zo dat professionele docenten worden ondersteund en de kwaliteit van het leerproces verbetert?’. Opvallend waren de gedeelde passies van docenten! Voor veel docenten staat in de eerste plaats het contact met leerlingen, het begeleiden van hun ontwikkeling en het aanboren van interesses en talenten centraal. Surveillance of een simpele toets nakijken kan een ander wellicht doen, verantwoordelijkheid voor het leerproces moet in alle gevallen bij de docent blijven. Aan de andere kant kan een goede onderwijsassistent die er 5 dagen in de week is, een centrale en constante factor zijn in het leerproces van iedere leerling. Zo zijn onderwijsteams niet alleen een manier om hetzelfde te doen met minder bevoegde docenten, maar kan het ook een structurele verbetering van de kwaliteit van onderwijs betekenen! Benieuwd naar meer uitkomsten van deze inspirerende middag? Het volledige verslag en een filmpje vind je hier.

Interesse in de Innovatiebrigade?

Scholen die nieuwsgierig zijn, open staan voor hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan, die graag zelf aan de slag willen, maar wel een kleine boost kunnen gebruiken zijn van harte uitgenodigd om zich voor een innovatiebrigade bezoek op te geven. De brigade ontwikkelt samen met de school een programma op maat om de gewenste vernieuwing een duwtje in de goede richting te geven. Reserveer een middag Innovatiebrigade op jouw school via de website!

Voor in de agenda

Data van de komende Bendecafé’s:
Bendecafé 3: Onderzoeken – woe 16 feb 2011
Bendecafé 4: Ontwikkelen – woe 18 mei 2011
Bendecafé 5: Organiseren – woe 28 sept 2011
Bendecafé 6: Overdragen – woe 23 nov 2011 

De Innovatiebrigadiers

Karin van Zutphen

Karin van Zutphen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenSinds maart 2014 schoolleider van Wittering.nl te Rosmalen. Daarvoor schoolleider van een andere Slim Fit school, Basisschool De Masten.… Lees verder
Marianne Rongen

Marianne Rongen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenOp dit moment houd ik me vooral bezig met het innoveren van het curriculum van Wittering.nl dat gebaseerd is op kernconcepten.  Elke… Lees verder
Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder