Nieuwsbrief IIO april 2013
- Datum7 februari 2013
Bendecafé 9: Het onderwijs persoonlijk maken (copy 1)
Deelnemers aan Bendecafé in Echt op het Connect College
Bendecafé 9: Het onderwijs persoonlijk maken
Op 27 maart jl. vond er voor de tweede keer in het Limburgse Echt een Bendecafé plaats. Ruim 170 leraren, bestuurders en leerlingen kwamen bij elkaar om ervaringen te delen en vragen te stellen over gepersonaliseerd leren. De grote opkomst en de vele input die geleverd werd laat zien dat het een actueel thema is. Alle ingrediënten voor een inspirerende middag waren dus aanwezig!
Lees verder en bekijk het filmpje
Still uit de documentaire ‘A day in the life of the Global Generation’ – Kunskapsskolan’s KED program
Komt al het goede uit Scandinavië?
‘Gepersonaliseerd leren’ is een hot topic in het Nederlandse onderwijsdebat – daarom was het ook het onderwerp van het vorige Bendecafé. Er is steeds meer aandacht voor de vraag hoe we het onderwijs kunnen laten aansluiten op de persoonlijke doelen, ambities en capaciteiten van de individuele leerling. Zoals vaak in het onderwijs het geval is kunnen we het alvast ‘afkijken’ bij onze Scandinavische noorderburen. Lees hier hoe de Zweedse Kunskapsskolan-scholen deze visie al ruim 10 jaar toepassen.
Lees verder
Verantwoording DUO 2012
Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben scholen hun verantwoordings-rapportages ingevuld en aan DUO verzonden. Op acht scholen na heeft iedereen de deadline van 1 april 2013 gehaald, complimenten voor iedereen die hieraan gewerkt heeft! DUO zal tijdens het beoordelen van de audits per e-mail contact met de scholen opnemen indien er vragen zijn. Circa half mei zijn alle rapportages beoordeeld. Alle scholen ontvangen in de week van 27 mei een brief van DUO over de uitkomst van de beoordeling. Scholen waarvan de rapportage geen vragen oproept ontvangen meteen een definitief besluit over het vervolg van de subsidie. Voor de overige scholen staat in de brief welke extra informatie zij nog aan DUO moeten leveren. Voor de snelheid ontvangen deze scholen tevens een e-mail van DUO over de nog extra aan te leveren informatie. De deadline voor het aanleveren van de extra informatie is 14 juni 2013. DUO beoordeelt de extra informatie en zendt de betreffende scholen in de week van 1 juli een brief met de uitkomst van de beoordeling en het definitieve besluit over het vervolg van de subsidie.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden!
Leerlingen voor Leerlingen staat in het blad Van 12 tot 18. "Onder begeleiding van een vakdocent en een filmmaker nemen de ouderejaars de instructiefilmpjes op waarin ze vakspecifieke, veel voorkomende vragen over bepaalde onderwerpen behandelen. De leerlingen uit de lagere klassen kunnen die op ieder moment bekijken, of dat nu thuis is of op school.”
Lees verder
Aan de slag met Videolessen
Dreigt er een klein vak van het rooster te verdwijnen wegens te weinig leerlingen? Of wil je juist als school extra toegevoegde waarde bieden door interactieve lessen te verzorgen met experts of buitenlandse native speakers? Het IIO Experiment Videolessen experimenteert met oplossingen hiervoor. Wil je weten hoe dit eruit ziet? Benieuwd wat er anders is dan bij normale lessen of wat je nodig hebt?
Bekijk dan dit informatieve filmpje.
Slimmer organiseren in het onderwijs
Bent u werkzaam op een school binnen het po of vo? Denkt u na over innovatieve ontwikkelingen binnen uw organisatie? Gaat u binnen uw school aan de slag met slimmer werken? U bent dan van harte uitgenodigd om gebruik te maken van advies en begeleiding vanuit de experimenten van de InnovatieImpuls Onderwijs. Bel of mail ons, dan bespreken we de mogelijkheden.
Lees verder
Kennisdelingsbijeenkomst SlimFit groot succes
Op 10 april kwamen directeuren en leerkrachten van de 56 deelnemende SlimFit-scholen bij elkaar in Den Hommel om kennis te delen over hun ervaringen in dit project én om kennis te produceren. In de ochtend stond het jonge kind in de SlimFit-organisatie centraal. In een filmrapportage liet Hagehorst uit Breda zien hoe zij dit in de praktijk brengen. ‘s Middags gingen de scholen in hun clusters aan de slag en spraken de besturen van de SlimFit-scholen met o.a. vertegenwoordigers van de po-Raad, het ministerie van OCW, het Arbeidsmarktplatform po en Kennisnet over de mogelijkheden van SlimFit in relatie tot bestuurlijke vraagstukken als leerlingenkrimp, passend onderwijs, arbeidstoedeling, kwaliteitsontwikkeling en modernisering van de arbeidsorganisatie. Met suggesties van de deelnemers om de ontwikkeling van SlimFit binnen en buiten het eigen bestuur op te schalen werd de bijeenkomst afgerond.
Lees meer over SlimFit
Aan de slag op het leerplein!
Nieuwe scholen in de startblokken voor pilots met IIO op Maat
“We hebben afgelopen jaar een pilot gedaan met keuzewerktijd voor alle exacte vakken gezamenlijk in de bovenbouw vwo. Dat smaakt naar meer! Hoe kunnen we de kwaliteit verhogen en de schaal van deze pilot groter maken?” Dit is de vraag van één van de scholen die dit voorjaar start met een IIO op Maat-traject.
Lees verder
IIO-onderzoek: Resultaten eerste effectmeting en planning voor 2013
Voor het IIO-onderzoek is de tweede tussenmeting gestart. In 2013 wordt dezelfde planning gehanteerd als in 2012: vanaf april tot aan de zomervakantie krijgen de scholen de tijd om alle enquêtes uit te zetten: de leerling-/ouderenquête, de personeelsenquête en de schoolleidersenquête. De onderzoekers zullen ook dit keer weer regelmatig feedback geven over welke scholen wel en niet aan de onderzoeksverplichtingen hebben voldaan. Scholen die tegen problemen aanlopen wordt geadviseerd contact op te nemen met de onderzoekers.
Lees verder
Meester App
Meester App organiseert in opdracht van het Ministerie van OCW een wedstrijd voor de beste apps in het basisonderwijs. Je kunt ideeën voor educatieve apps, die rekening houden met didactiek en leerdoelen, insturen. De ideeën of apps moeten zich richten op het ondersteunen van het leerproces voor kinderen, leraren, ouders etc. Heb jij een goed idee of een app? Je hebt tot en met 14 juni de tijd om jouw idee of app in te sturen.
Lees verder
School aan Zet: aanmelden kan tot 1 mei
Scholen met ambities en plannen kunnen zich tot 1 mei inschrijven voor de derde tranche van School aan Zet. Deze trajecten, die scholen helpen om nog beter te worden, bieden ondersteuning aan scholen in zowel po als vo, in de vorm van gesprekken met experts als kritische vrienden.
Lees verder
Agenda
april | uitzetten IIO-onderzoeksenquêtes |
24 april | onderzoeksconferentie Kennisnet: over ict en onderwijs, Den Haag |
1 mei | deadline derde tranche School aan Zet |
14 mei | SlimFit Adviesraad, IJsselstein |
10 juni | Landelijke studiedag Videolessen, UT |
Twitter mee!
InnovatieImpuls Onderwijs is nu te volgen op Twitter: @iionderwijs en #bendecafe
De volgende IIO-nieuwsbrief verschijnt in juni 2013.
WWW.INNOVATIEIMPULSONDERWIJS.NL
Het IIO-team wenst u fijne feestdagen!
De volgende IIO Nieuwsbrief verschijnt in februari 2013.
Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!”. Lees hier verder
Teach less and learn more – Onderwijsexpert Sahlberg over zijn Finnish Lessons
“Less is more,” beargumenteert Pasi Sahlberg in zijn boek ‘Finnish Lessons, What Can the World Learn from Educational Change in Finland’. Minder competitie, minder toezicht en minder lesuren, en toch staat Finland al jaren achtereen aan kop als je de rankings mag geloven. De docenten zoeken continu de paradox ‘teach less and learn more’ op, met als hoger doel goede scholen voor iedereen. Nu zijn er natuurlijk verschillen tussen Finland en Nederland in cultuur, in de samenleving en in de scholen. Toch zou een aantal uitgangspunten een goede voedingsbodem kunnen vinden in Nederland. Het eerste dat eruit springt, is de kwaliteit van de leraren en het lesgeven zo te verhogen dat er geen toezicht of inspectie meer nodig is.
Een utopie?, vraagt IIO-er Martine Maes zich af. Lees hier verder
Videolessen op afstand bij conferentie ‘Noaberschap’ op UT
Op donderdag 31 januari reisde een IIO delegatie af naar de Universiteit Twente voor de conferentie ‘Twents Meesterschap’. Het thema ‘Noaberschap’ als metafoor voor een goede samenwerking tussen de onderwijssectoren beloofde een inspirerende dag op te leveren. Enthousiaste deelnemers met oog voor innovatie zorgden voor de rest. Lees hier verder voor een impressie en een verslag van de workshops over Videolessen en de Innovatiebrigade.
Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen (copy 1)
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!”. Lees hier verder
Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!”. Lees hier verder
Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen
Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!”. Lees hier verder
Tekening Suus van den Akker
Deelnemers aan Bendecafé in Echt op het Connect College