Nieuwsbrief IIO februari 2013

Licentie

Drie IIO scholen ‘Excellente school’!

Op maandag 4 februari maakte staatssecretaris Dekker bekend dat drie IIO-scholen het predicaat ‘Excellente school’ krijgen. Er zijn twee excellente scholen die meedoen aan het experiment E-Klas & PAL-student, namelijk de vwo-afdeling van het Goois Lyceum in Bussum en de vmbo-afdeling van het Pius X-college in Bladel. De derde school is het Utrechts Stedelijk Gymnasium, deze school doet mee aan het experiment Videolessen.
Lees hier verder 

IIO-onderzoek: Resultaten eerste effectmeting en planning voor 2013

Het IIO-onderzoek is momenteel begonnen aan het derde jaar. Daarmee sluit het twee succesvolle jaargangen af waarin het is gelukt om adequate gegevens te verzamelen om (voorlopige) effecten van de IIO-innovaties vast te kunnen stellen. Dit was nooit tot stand gekomen zonder de inspanning van alle betrokken scholen. Hiervoor willen de onderzoekers nogmaals de scholen bedanken.
Lees hier verder 

Verantwoordingsformulieren 2012

Jaarlijks verantwoorden de scholen de uitvoering van hun projectplannen aan DUO. De verantwoordingsformulieren over 2012 zijn via de website van DUO te downloaden. De formulieren moeten vóór 1 april 2013 bij DUO binnen zijn. Hier vindt u een aantal instructies om het invullen te vergemakkelijken. De bovenschools projectleiders van elk experiment zijn op de hoogte en kunnen u verder helpen bij het invullen. Neem in eerste instantie dan ook met hen contact op bij vragen of onduidelijkheden.

Lees hier verder

Leren van elkaar: de IIO Experimenten in de etalage

Ben je actief met vernieuwing bezig, maar doet je school niet mee aan een IIO Experiment? Wil je wel eens horen welke ervaringen scholen opdoen in de experimenten?
We zetten in de aankomende reeks regionale Bendecafés de experimenten in de etalage! Zo is er op vo-scholen in Limburg interesse om in het kader van doorlopende leerlijnen te horen hoe de SlimFit basisscholen daar aan de slag zijn. De aandacht voor e-didactiek horen we in meerdere regio’s terug. Daar zijn de experimenten Onderwijsteams en E-klas & PAL-student onder andere mee bezig. In de vertrouwde Solutions Salon maken we de koppeling naar vragen die in een regio spelen.
Houd de agenda van IIO in de gaten voor de aankomende Bendecafés. Staat jouw regio er niet bij en wil je horen wat de scholen in jouw regio kunnen leren van de IIO Experimenten?
Mail dan naar info@innovatieimpulsonderwijs.nl

IIO op Maat

Diverse scholen werken aan innovatie van het onderwijs en de onderwijsorganisatie. Vanuit IIO op Maat hebben wij de mogelijkheid om scholen daarbij te ondersteunen. Kennis en kunde vanuit de scholen die deelnemen aan de experimenten binnen de IIO verbinden we aan scholen die ook met innovatie aan de slag willen of een volgende stap willen zetten. Op dit moment zijn we o.a. in gesprek met scholen in Amsterdam, Flevoland, Friesland en Noord-Holland. De vragen die zij stellen gaan onder andere over het organiseren van een inspiratietour, het begeleiden van een interne projectleider, het opzetten van een leernetwerk, begeleiden bij het opstarten van afstandleren of videolessen en het ondersteunen van een experiment of pilot.
Als jouw po- of vo-school ook aan de slag gaat met innovatie van de onderwijsorganisatie kijk dan op IIO op Maat voor een overzicht van onze ondersteuningsactiviteiten. Het heet niet voor niets IIO op Maat, in overleg willen we graag maatwerk leveren.
Je kunt voor meer informatie ook bellen of mailen met Henny Steenbergen of Martine Maes.

Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen

Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en gezamenlijk vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!” Lees hier verder

Teach less and learn more – Onderwijsexpert Sahlberg over zijn Finnish Lessons

“Less is more,” beargumenteert Pasi Sahlberg in zijn boek ‘Finnish Lessons, What Can the World Learn from Educational Change in Finland’. Minder competitie, minder toezicht en minder lesuren, en toch staat Finland al jaren achtereen aan kop als je de rankings mag geloven. De docenten zoeken continu de paradox ‘teach less and learn more’ op, met als hoger doel goede scholen voor iedereen. Nu zijn er natuurlijk verschillen tussen Finland en Nederland in cultuur, in de samenleving en in de scholen. Toch zou een aantal uitgangspunten een goede voedingsbodem kunnen vinden in Nederland. Het eerste dat eruit springt, is de kwaliteit van de leraren en het lesgeven zo te verhogen dat er geen toezicht of inspectie meer nodig is.
Een utopie?, vraagt IIO-er Martine Maes zich af.
Lees hier verder

Videolessen op afstand bij conferentie ‘Noaberschap’ op UT

Op donderdag 31 januari reisde een IIO-delegatie af naar de Universiteit Twente voor de conferentie ‘Twents Meesterschap’. Het thema ‘Noaberschap’ als metafoor voor een goede samenwerking tussen de onderwijssectoren, beloofde een inspirerende dag op te leveren. Enthousiaste deelnemers met oog voor innovatie zorgden voor de rest.
Lees hier verder voor een impressie en een verslag van de workshops over Videolessen en de Innovatiebrigade.

Workshop SlimFit op de NOT 2013

De IIO was aanwezig op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) op dinsdag 22 januari en donderdag 24 januari jl. Marius Berendse (bovenschools projectleider SlimFit) heeft op deze beurs twee workshops verzorgd voor geïnteresseerde leraren en schoolbestuurders. Lees hier verder

Pilots interscolaire visitatie

In 2013 starten 15 pilots interscolaire visitatie voor scholen in het po, vo en mbo. Doel is deze vorm van peer review een vaste plek te geven in het werk en de professionalisering van leraren. Onder ‘peer review’ verstaan we alle activiteiten waarin leraren met elkaar reflecteren op de eigen onderwijspraktijk. In het vo vinden – net als in de andere sectoren – 5 pilots plaats. Per pilot kunnen 2 vo-scholen deelnemen.
Lees hier verder

Interview docenten Leerlingen voor Leerlingen (copy 1)

Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL: “Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!”. Lees hier verder

Agenda

7 februari Docenten PAL-training, E-klas & PAL-student
26 februari Bijeenkomst mbt invullen verantwoording DUO – Videolessen Bataafs Lyceum in Hengelo
27 februari Bijeenkomst invullen verantwoording DUO – Videolessen Utrecht
7 maart Stuurgroep E-klas & PAL-student
14 maart Docenten PAL-training, E-klas & PAL-student
14 maart vo-congres 2013
13 maart Bijeenkomst projectleiders Leerlingen voor Leerlingen
20 maart Stuurgroep Leerlingen voor Leerlingen
10 april Landelijke bijeenkomst SlimFit in Utrecht

Twitter mee!

InnovatieImpuls Onderwijs is nu te volgen op Twitter: @iionderwijs en #bendecafe
De volgende Nieuwsbrief IIO verschijnt in april 2013.

De Innovatiebrigadiers

Rob van Son

Rob van Son

School: De Nieuwe VesteSchoolprofiel: VOPlaats: CoevordenBinnen IIO ben ik begonnen met het project “Leerlingen voor Leerlingen”: het maken van educatieve films voor leerlingen door… Lees verder
Hans van den Ham

Hans van den Ham

School: PCBO De Diamant in Het Rooster, PCBO De Diamant in Het Kristal en PCBO De Diamant BeemteSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornBovenstaande scholen (3 aparte brinn nummers) zijn vanuit visie aan elkaar gekoppeld tot één scholencluster met een gemeenschappelijke… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder