Nieuwsbrief IIO mei 2014

Licentie

IIO publicatie: de kracht van innoveren van binnenuit

Op basis van ervaring met de IIO Experimenten is een innovatiestrategie ontwikkeld, waarin voorwaarden zijn omschreven om tot een succesvolle innovatie te komen. In deze publicatie willen we meer inzicht geven in de ervaring en expertise van IIO aan anderen die zich ook bezighouden met onderwijsinnovatie en het slimmer organiseren van het onderwijs.

Limburgse scholen experimenteren met persoonlijk leren

Het vierde Bendecafé in Limburg stond in het teken van persoonlijk leren. Waar in eerdere cafés plannen werden gemaakt, was het nu tijd om de eerste ontwikkelingen te laten zien. Tijdens het Bendecafé presenteerden vijf scholen hun opbrengsten en vroegen zij aan bezoekers om mee te denken over de volgende stap. Bekijk hier hun filmpjes en het verslag.

IIO publicatie: de kracht van innoveren van binnenuit

Op basis van ervaring met de IIO Experimenten is een innovatiestrategie ontwikkeld, waarin voorwaarden zijn omschreven om tot een succesvolle innovatie te komen. In deze publicatie willen we meer inzicht geven in de ervaring en expertise van IIO aan anderen die zich ook bezighouden met onderwijsinnovatie en het slimmer organiseren van het onderwijs.

Limburgse scholen experimenteren met persoonlijk leren

Het vierde Bendecafé in Limburg stond in het teken van persoonlijk leren. Waar in eerdere cafés plannen werden gemaakt, was het nu tijd om de eerste ontwikkelingen te laten zien. Tijdens het Bendecafé presenteerden vijf scholen hun opbrengsten en vroegen zij aan bezoekers om mee te denken over de volgende stap. Bekijk hier hun filmpjes en het verslag.

IIO op Maat conferentie ‘kracht in de regio’

Zo’n 90 vertegenwoordigers van scholen uit het hele land waren dinsdag 1 april in Utrecht aanwezig bij de landelijke bijeenkomst van de zogenoemde knelpuntregio’s. De gesprekken werden afgewisseld met filmpjes waarin IIO scholen hun ervaringen met persoonlijk leren en e-didactiek deelden. Lees hier meer over deze conferentie.

Lees verder op de website

Belangrijk voor IIO scholen

Agenda

14 mei Dag 1 derde Innovatiebrigade-opleiding, Utrecht
21 mei SlimFit op School aan Zet-conferentie, Zeddam

28 mei

Dag 2 derde Innovatiebrigade-opleiding, Utrecht

28 mei Eerste Bendecafé Flevolab, Almere

Bekijk de agenda voor meer informatie.

Wil je zelf aan de slag?

Ben je geïnteresseerd in één van de IIO Experimenten? Heb je een vraag over wat er allemaal mogelijk is op jouw school of loop je ergens tegenaan bij de uitvoering? We komen graag bij je langs samen met IIO’ers uit de praktijk! Kijk op de website voor meer informatie en neem contact met ons op.

Twitter mee!

Volg @IIOnderwijs op Twitter!

Belangrijk voor IIO-scholen

De IIO Experimenten in de praktijk

Regionale maatwerkbegeleiding in actie

Lessen uit de IIO Experimenten worden gedeeld

Start kwalitatief onderzoek

Nu de looptijd van de experimenten afloopt is het tijd om de geleerde lessen en ervaringen van de 150 IIO-scholen in kaart te brengen. Naast het kwantitatieve onderzoek starten we daarom met een aanvullend kwalitatief onderzoek, waarmee we o.a. inzicht krijgen in de verschillende veranderaanpakken. Lees hier meer over het onderzoek!
Tekening: Suus van den Akker

De Innovatiebrigadiers

Mark ter Horst

Mark ter Horst

School: De DiamantSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: dicht bij de werkvloer staan, horen wat medewerkers, ouders en kinderen bezighoudt en… Lees verder
Rob van Son

Rob van Son

School: De Nieuwe VesteSchoolprofiel: VOPlaats: CoevordenBinnen IIO ben ik begonnen met het project “Leerlingen voor Leerlingen”: het maken van educatieve films voor leerlingen door… Lees verder
Anja Augustus

Anja Augustus

School: bovenschools bij Stg. MeerderWeertSchoolprofiel: POPlaats: WeertIk ben sinds augustus 2014 werkzaam als bovenschools orthopedagoog bij Stg. MeerderWeert te Weert. Daarvoor werkte ik 13 jaar als Ib-er en… Lees verder
Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder