Nieuwsbrief juli 2011

Licentie

IIO Algemeen

Bijeenkomst Leerlingen voor Leerlingen

Op 21 juni jl. kwamen alle experimentscholen van het Innovatie-experiment Leerlingen voor Leerlingen bijeen in Dudok in Den Haag. Een korte maar krachtige bijeenkomst om met elkaar weer even de klok gelijk te zetten. De eerste 150 filmpjes zijn inmiddels geproduceerd, een aantal scholen blijft nog wat achter, maar zal in het begin van komend schooljaar de achterstand inhalen.
De projectleiding van Leerlingen voor Leerlingen heeft de Hogeschool Inholland benaderd met het verzoek een masterclass te geven, waarbij de basiskennis van monteren en het maken van korte instructiefilmpjes aan de orde komt. Deze masterclass heeft inmiddels plaatsgevonden en is als zeer nuttig ervaren. Het platform waar alle filmpjes op gedownload kunnen worden is inmiddels gereed. Dit betekent dat de peer review van de filmpjes de komende maanden van start kan gaan!
Meer informatie over Leerlingen voor Leerlingen is hier te vinden.

IIO Experimenten

Videolessen-tweedaagse

Tijdens de Videolessen-tweedaagse bij de Universiteit Twente werd in teams nagedacht over hoe de videolessen die in september van start gaan, niet alleen een extra gereedschap zijn maar daadwerkelijk het onderwijs kunnen innoveren. In deze zogenaamde DOT’s (Docent Ontwikkel Teams) hebben docenten in regionale clusters hun onderwijsprogramma’s verder vorm gegeven.
Bovendien heeft wiskundeleraar Harry gedemonstreerd hoe zo’n les via videoconferencing in zijn werk gaat. Voor iedereen een hele spannende en leerzame ervaring, omdat dit is zoals alle scholen vanaf september te werk zullen gaan!
U kunt hier meer informatie vinden over Videolessen.

IIO Netwerk

E-klas & PAL-student conferentie

Op 28 juni jl. vond op de Vrije Universiteit een conferentie plaats voor alle betrokkenen van het IIO-concept E-klas & PAL-student. Het was een geslaagde middag, waarin docenten en projectleiders ervaringen hebben uitgewisseld met als hoofdvraag: wat kunnen we van onze ervaringen leren voor de ontwikkeling van nieuwe E-klassen? Daarnaast was er natuurlijk aandacht voor de PAL-studenten. Eén van hen gaf een enthousiaste presentatie en vertelde over zijn belevenissen in de klas. Het werd duidelijk dat zowel de student, de docent en de leerlingen leren van deze innovatieve manier van lesgeven. Vanaf september zal ook hier iedereen weer vol zomerse energie volop aan de slag gaan!
Hier
kunt u meer informatie vinden over E-klas & PAL-student.

Schoolbezoeken: we komen naar u toe!

Inmiddels hebben de eerste schoolbezoeken aan IIO-scholen plaatsgevonden. Deze schoolbezoeken worden afgelegd door de landelijke projectorganisatie op verzoek van de scholen zelf en/of de projectleiders van de vijf IIO-experimenten. Wij kijken met u mee  hoever de school al gevorderd is met de implementatie van hun innovatieproject. Wat gaat goed, wat gaat minder? Waar kunnen we ondersteuning bieden?
We zijn op scholen geweest waar de implementatie van het innovatieconcept nog in de kinderschoenen staat en bij scholen die al heel ver zijn in de nieuwe manier van werken. Alle bezoeken zijn door zowel de landelijke projectleiding als de scholen als heel positief ervaren.
Ook in het najaar van 2011 willen we graag nog bij zo’n 20 scholen van de verschillende innovatieconcepten een kijkje nemen. Zit uw school midden in de uitvoering en kan de projectorganisatie met u meedenken of van u leren? Geef u dan hier op en zet de koffie klaar, dan nemen wij wat lekkers mee!

IIO-onderzoek in volle gang

Na maanden van voorbereiding is tegen het eind van dit schooljaar het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van de vijf innovatieve concepten binnen de InnovatieImpuls Onderwijs in een stroomversnelling gekomen. Betrokken projectleiders, schoolleiders, leraren, leerlingen en ouders zijn gevraagd enquêtes in te vullen over hun ervaringen met de concepten, tevredenheid, werkdruk en stellingen over de gevolgen van de vijf concepten. Ook zijn scholen gevraagd administratieve gegevens aan te leveren over de samenstelling van het personeel en de leerlingen, en over studieresultaten van leerlingen. Samen geeft dat inzicht in de mate waarin ontwikkelingen binnen de innovatieve concepten invloed uitoefenen op de arbeidsproductiviteit, kwaliteit van het onderwijs en de werkdruk van leraren. Wanneer na de zomer de gegevensverzameling is afgerond, starten de twee betrokken onderzoeksbureaus, SEO Economisch Onderzoek en ResearchNed, met de eerste analyses. Tegen de jaarwisseling worden daaruit de eerste tussentijdse conclusies verwacht.
Meer informatie over het onderzoek is hier te vinden.

Bendecafé: Onderwijsinnovatie en nieuwe technologie

Ieder kwartaal komen de leden van het netwerk InnovatieImpuls Onderwijs bij elkaar in het zogenaamde Bendecafé. Op 28 september a.s. gebeurt dit voor de vijfde keer. Het thema is deze keer: "OnderwijsInnovatie en nieuwe technologie". Welke rol speelt technologie binnen innovatie in het onderwijs en welke rol zou het kunnen spelen? Hoe kan onderwijskwaliteit en -productiviteit met behulp van nieuwe technologie bereikt worden en aansluiten bij de leerbehoefte en leerstijl van leerlingen? En hoe kan er aan leerlingen en leraren sneller inzicht gegeven worden in hun leerontwikkeling en -vordering? Hiermee proberen we vanuit het perspectief van de leraar aan te sluiten bij het Actieplan Beter Presteren. Hoe zouden we een en ander vorm kunnen geven, zodat het aansluit bij de praktijk waar naast presteren ook leren van belang is.
Het Bendecafé is een ontmoetingsplek waar innovatie centraal staat, waar vernieuwers in het onderwijs nieuwe inzichten, steun en vaardigheden opdoen om binnen de eigen school innovaties te realiseren. Ieder Bendecafé bestaat uit drie onderdelen: een Inspiratiesessie, de Solution Salon en de Denktank.
Bent u er dit keer ook bij?
Meer informatie over het Bendecafé is hier te vinden, en aanmelden kan hier.
Het Actieplan Beter Presteren kunt u hier vinden.

Landelijke IIO-dag

Op woensdag 2 november a.s. vindt de landelijke IIO-dag plaats. Van 14.00 tot 19.00 uur zijn alle deelnemers van IIO-experimenten (docenten, projectleiders, schoolleiders) van harte welkom om hun ervaringen over hun IIO-project te delen en te leren over de andere IIO-projecten. Van elk innovatie-experiment zal een korte presentatie gegeven worden, er zal gerapporteerd worden over het lopende onderzoek en de mogelijkheid bestaat om in kleine groepen ideeën uit te wisselen over onderwijsinnovatie. Over het programma wordt binnenkort meer bekend gemaakt, maar zet deze datum alvast in uw agenda!

Introductie Kim Verver en Nora van der Linden

U hebt ze wellicht al eens gezien of gesproken, onze nieuwste IIO-aanwinsten Kim Verver en Nora van der Linden. Kim (foto links) is per maart 2011 betrokken bij de IIO als senior beleidsondersteuner. Zij houdt zich bezig met de ondersteuning van de IIO experimenten Leerlingen voor Leerlingen, SlimFit en Onderwijsteams. Dit doet zij in samenwerking met Marieke Huber.
Nora (foto rechts) werkt vanaf mei 2011 bij Kennisland als adviseur onderwijs/overheid en volgt Janet Vloothuis op, die 1 juli jl. afscheid van Kennisland genomen heeft. Nora houdt zich bezig met de IIO-projecten Videolessen en E-klas & PAL-student, de IIO-website en het IIO-netwerk. Beiden zijn erg enthousiast en kijken ernaar uit om de komende tijd velen van jullie te ontmoeten en samen te werken aan onderwijsinnovatie!

IIO Agenda

De InnovatieImpuls Onderwijs Agenda

wo 21 sep 2011 SlimFit conferentie experimentscholen
wo 28 sep 2011 Bendecafé: Onderwijsinnovatie en nieuwe technologie
wo 12 okt 2011 Benen-op-tafel sessie IIO-projectleiders
do 13 okt 2011 Onderwijsteams werkconferentie
wo 2 nov 2011 Landelijke InnovatieImpuls Onderwijsdag
najaar 2011 Bezoeken IIO-experimentscholen door staatssecretaris Halbe Zijlstra

De Innovatiebrigadiers

Hanneke de Graaff

Hanneke de Graaff

School: UniCSchoolprofiel: VOPlaats: UtrechtAls coach help ik mijn leerlingen en collega’s om zich bewuster te zijn van hun kracht. Door mijn werk als adviseur, trainer, coach en… Lees verder
Anja Augustus

Anja Augustus

School: bovenschools bij Stg. MeerderWeertSchoolprofiel: POPlaats: WeertIk ben sinds augustus 2014 werkzaam als bovenschools orthopedagoog bij Stg. MeerderWeert te Weert. Daarvoor werkte ik 13 jaar als Ib-er en… Lees verder
Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder
Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder