Nieuwsbrief mei 2012

Licentie

De tussentijdse audits liggen bij DUO, en nu?

De rapportages die DUO van de scholen ontvangen heeft, zijn bijna beoordeeld. Rond 25 mei verzendt DUO een gespecificeerde brief aan alle scholen met de uitkomst van de beoordeling.
Veel rapportages voldoen aan de vereisten die DUO aan de rapportage heeft gesteld. Een aantal rapportages vraagt om meer achtergrondinformatie of er ontbreekt bepaalde informatie. DUO neemt telefonisch contact op met de scholen die dit betreft, voor een toelichting. Deze scholen krijgen de mogelijkheid om tot 25  juni a.s. (datum poststempel) de gevraagde aanvullende informatie schriftelijk aan te leveren. Mocht een school hierbij ondersteuning willen, dan kan hierover contact worden opgenomen met de bovenschoolse projectleider of landelijke projectleiding (CAOP en Kennisland). Schriftelijke berichtgeving of de aangeleverde informatie voldoende is met een besluit over de subsidie volgt zo snel mogelijk na 30 juni a.s.
Voor meer informatie over de rapportage en gang van zaken, kunt u contact opnemen met Henny Steenbergen, h.steenbergen@caop.nl.

Kennisdelingsbijeenkomst LvoorL 17 april

De Verdieping in het Kennisnetgebouw op dinsdag 17 april jl. was een inspirerende omgeving voor ruim 30 betrokken projectleiders en leraren bij het IIO Experiment Leerlingen voor Leerlingen. Het ging bij deze bijeenkomst om inspiratie en kennisuitwisseling. Na presentaties van Olaf de Groot (Kennisnet), Rola Hulsbergen (LvoorL) en Wijnand Baretta (Khan Academie Nederland) werden er masterclasses gevolgd over het maken van video’s met behulp van screencast, over de kwaliteitscriteria voor een didactisch verantwoord filmpje en over de technische vormgevingsaspecten. De bijeenkomst werd afgesloten met een optreden van de charmante robot ‘Now’.

IIO Bendecafé gaat regionaal

Na de zomer komen de Bendecafés naar u toe! We gaan de Bendecafés regionaal organiseren rond thema’s en vragen die in uw regio spelen. In september organiseren we het eerste regionale Bendecafé. Informatie over de plaats en datum volgen nog, houd de website in de gaten. Om van de regionale Bendecafés een succes te maken willen we graag weten wat de thema’s in úw regio zijn waar u graag met collega’s, andere scholen en experts over wil praten en nadenken. Welke uitdagingen komt u tegen in de klas of op school? En voor welke onderwerpen zou samenwerking tussen scholen in de regio interessant zijn en hoe ziet die samenwerking er dan uit? Mail uw ideeën en vragen naar info@innovatieimpulsonderwijs.nl

Videolessen in het nieuws, een interview met Jan Jaap Wietsma

Jan Jaap Wietsma van de Zwolse scholengemeenschap Greijdanus is als docent NLT en biologie betrokken bij het innovatieconcept Videolessen. Voor het vak NLT (Natuur Leven en Technologie) leidt hij ook het Docent Ontwikkelteam (DOT) dat vanuit de Universiteit Twente de scholing voor dit project verzorgt. Hij vertelt enthousiast over de verscheidene voordelen die Videolessen voor het onderwijs heeft. Hij kwam onlangs in de media toen een artikel van De Gelderlander verscheen waarin de praktische uitvoering van het experiment uiteen gezet werd. Naar aanleiding van dit stuk hebben we hem enkele aanvullende vragen gesteld.
Lees verder

Leraren met Lef manifestatie

Op zaterdag 14 april jl. kwamen 500 ‘leraren met lef’ bij elkaar tijdens een manifestatie met als doel het initiatief te nemen voor beter onderwijs. Dit is niet de eerste keer dat er actie wordt gevoerd voor vernieuwing en positiviteit in onderwijsland. Maar in een tijd van bezuinigingen en toenemende eisen aan het onderwijs, zijn initiatieven gericht op vernieuwende ontwikkelingen meer welkom dan ooit. De organisatoren hebben er duidelijk alles aan gedaan om dit evenement uniek en geslaagd te laten zijn. De energie van de deelnemers was duidelijk voelbaar tijdens de hele manifestatie.
Lees verder

Meesterlijke lerarenteams gezocht!

De Jos van Kemenade Award is er voor lerarenteams die zich uitstekend kunnen ontwikkelen. De aanmelding loopt t/m 15 juni. Klik hier voor meer informatie.

Doe mee aan Onderwijs Pioniers en maak je idee werkelijkheid!

Juist leraren hebben goede ideeën om hun school te verbeteren. Maar waar halen zij extra steun en tijd vandaan? Het programma Onderwijs Pioniers po biedt twintig leraren(teams) de kans en de stimulans om hun goede idee te realiseren in het volgend schooljaar. Zij krijgen 5.000 euro, steun van een helpdesk en zij nemen deel aan vier Pioniersdagen. Tot 1 augustus 2012 kunnen leraren(teams) hun idee op eenvoudige wijze inzenden. Rond 1 september is duidelijk welke nieuwe Onderwijs Pioniers aan de slag kunnen gaan. In 2013 ontvangt het best uitgewerkte idee de jaarlijkse Pionierstrofee!
Kijk voor meer informatie op www.onderwijspioniers.nl

Planning onderzoek meting 1 (schooljaar 2011-2012)

Ook in 2012 worden er weer gegevens verzameld. Deze gegevensverzameling bevat dezelfde meetinstrumenten als in de nulmeting en start in het huidige voorjaar. In onderstaande tabel is weergegeven welke instrumenten wanneer uitgezet gaan worden. Alle informatie en benodigdheden voor de verschillende meetinstrumenten zullen tijdig door de onderzoekers worden bericht aan de scholen.

  Instrument Periode
1 Leerlingenquête/ouderenquête April – juli 2012
2 Personeelsenquête April – juli 2012
3 Procesenquête/mate van implementatie (bedoeld voor school-/projectleiders) April – juli 2012
4 Administratieve uitvraag leerlingen (schooljaar 2011-2012) Sept – oktober 2012
5 Administratieve uitvraag personeel (schooljaar 2011-2012) Sept – oktober 2012

Agenda

5 juni Auteursbijeenkomst E-klas en PAL-student, VU, Amsterdam
12 juni Landelijke bijeenkomst Videolessen, UT, Eindhoven
19 juni Conferentie E-klas en PAL-student, VU, Amsterdam
20 juni Projectleidersbijeenkomst Leerlingen voor Leerlingen, Utrecht
september Eerste regionale Bendecafé (plaats en datum volgen)
26 sept SlimFit-bijeenkomst, Utrecht
7 nov Landelijke IIO-dag, Utrecht

De Innovatiebrigadiers

Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder
Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder