Onderwijsteams op stoom!

Licentie

Twee volledige schooljaren draaien 20 scholen voor vo met het concept Onderwijsteams.

Dat concept rust op drie pijlers:

  • Het samenwerken in teams, waarbij je samen met een aantal collega’s lessen verzorgt aan (grote) groepen leerlingen.
  • Het inzetten van onderwijsondersteuners niveau 1 of 2 die een deel van de taak van de leerkracht kunnen overnemen.
  • Het toepassen van ICT op zo’n manier, dat de leerling waar mogelijk zo zelfstandig mogelijk aan de slag kan.

De impact van het samenwerken in teams is soms groot. Aan de positieve kant betekent dat dat de school in steeds meer teams met het concept wil gaan draaien. In minder geslaagde zin houdt dat in dat een school moet afhaken omdat het team voor de veranderingen op zo’n korte termijn nog niet klaar is.

Heeft het eerste jaar zich bezig gehouden met het inrichten van de schoolomgeving, het tweede jaar was er een van consolidatie. Nu we voor het derde jaar staan willen we de opgedane kennis en ervaringen in een format gieten waar straks alle scholen hun voordeel mee kunnen doen.

Groeipad als basis van innovatie

Zoals het er nu naar uitziet zullen we een app-format kiezen waarin de school van zichzelf een profielschets kan maken inclusief groeipad. Dat groeipad kun je bepalen door de ervaringen van andere scholen als basis te nemen en af te stemmen op jouw school. Via een goed uitgedacht doorlink systeem heb je alle informatie en best practises bij de hand en tevens een basis voor een goed doordacht business plan.

Ook over de projecten heen zoeken we naar samenwerking.

Zo heeft een drietal scholen die meedoen aan het concept onderwijsteams gekozen voor het werken met filmpjes als digitale component, bijvoorbeeld via Flipping the classroom. Eén van de andere vijf IIO-concepten is Leerlingen voor leerlingen. Daarin maken leerlingen voor andere leerlingen uitleg filmpjes. Begin juni hebben de projectleider van Leerlingen voor leerlingen en die van Onderwijsteams met de scholen bij elkaar gezeten om ervaringen uit te wisselen.

Op naar de grote finale

Bij Onderwijsteams maken de docenten de filmpjes; wat nu als we dat de leerlingen zouden laten doen? Een van de scholen maakt ingenieus gebruik van QR-codes om filmpjes op een wel heel eenvoudige manier beschikbaar te maken. Ook iets voor Leerlingen voor leerlingen? Zo zie je maar waar samenwerken tot kan leiden.

Komend schooljaar dus op naar de grote finale: een hoop ervaringen en kennis op een toegankelijke manier beschikbaar gemaakt.

Leerlingen aan de slag met QR-codes

De Innovatiebrigadiers

Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder
Marianne Rongen

Marianne Rongen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenOp dit moment houd ik me vooral bezig met het innoveren van het curriculum van Wittering.nl dat gebaseerd is op kernconcepten.  Elke… Lees verder
Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Hans van den Ham

Hans van den Ham

School: PCBO De Diamant in Het Rooster, PCBO De Diamant in Het Kristal en PCBO De Diamant BeemteSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornBovenstaande scholen (3 aparte brinn nummers) zijn vanuit visie aan elkaar gekoppeld tot één scholencluster met een gemeenschappelijke… Lees verder