- Datum25 mei 2015
DeFabrique, een voormalige voederfabriek, nu een industriële evenementenlocatie. De plek waar op 22 april de conferentie ‘Beter en slimmer leren met ICT’ van de po-Raad plaatsvindt. In de Postkamer zaal geven Marius Berendse en Karin Vriend de sessie ‘Leren met ICT: de lessen van SlimFit’.
Marius introduceert SlimFit: het slim en doelmatig organiseren van leren. Je gaat werken vanuit een ander organisatieprincipe waarbij het leerstofjaarklassensysteem (deels) wordt vervangen door het werken in grotere units om onderwijs op maat te kunnen geven. Ook introduceert hij de SlimFitbox als schoolontwikkelings-instrument. De vraag ligt voor hoe je als school ICT als hulpmiddel optimaal kan inzetten om dat onderwijs op maat te kunnen leveren met behulp van deze SlimFitbox.
Enthousiast vertelt Karin, Innovatiebrigadier en werkzaam op SlimFit school SBO Merlijn in Den Haag, hoe dat in de praktijk werkt. Om eerst een beeld te krijgen van de huidige en de gewenste ICT situatie, is er vanuit SlimFit de matrix ICT ontwikkeld. De matrix gaat in op onderwerpen zoals: visie en concept, beheer en beleid, mediawijsheid, leerkracht –ICT-vaardigheden en ICT-leermiddelen.
Karin onderstreept het belang van visie voor een succesvolle implementatie van ICT en de verbinding met alle lagen van de SlimFitbox. Andere kritische succesfactoren zijn de inzet van de kwaliteiten van het personeel en het leren van elkaar. Personeel met diverse niveaus van deskundigheid wat betreft ICT: van de starter tot de vergevorderde /de innovatieveling. Van de startende leerkracht tot de handige klassenassistent. Verschillende niveaus die zeker bij grotere units (met de schuifdeuren open) slim kunnen worden ingezet.
Om ervoor te zorgen dat iedereen bij blijft, kunnen collega’s elkaar coachen, elkaar aanvullen en van elkaar leren, bv. tijdens een teamvergadering. En als het nodig is, denk aan de infrastructuur van ICT, haal je die expertise van buiten. Marius geeft aan dat ook de CAO po ruimte biedt als het gaat om wisselende personeelsbezetting. Zoals de mogelijkheid om in de ochtend personeel in te zetten op kerntaken op HBOniveau.
Gluren bij de buren
Een belangrijke succesfactor vindt Karin ook ‘gluren bij de buren’. Ga als school niet zelf het wiel opnieuw uitvinden maar kijk rond op andere scholen voor inspiratie. IIO kan scholen daarbij helpen door een innovatiebrigadier in te vliegen tijdens een studiedag of een scholentour te organiseren.
Een van de deelnemers wil graag weten hoe je je team mee krijgt. Volgens Karin gaat het in feite om de vraag: wat heeft de leerling van mij nodig om van mij te leren (leerlijnen, leerdoelen)? Neem de leerkrachten mee in dat plan, zorg dat zij meedenken over stappen die moeten worden gezet, dat zij inzicht krijgen in hoe leerlingen leren. Werk aan bewustwording bij leerkrachten én leerlingen. ICT is een hulpmiddel, door ICT ga je als leerkracht je tijd ook anders besteden.
Karin tot slot: ‘Als school zul je altijd achterlopen op de ICT-ontwikkelingen maar ’t belangrijkst is dat je focust en keuzes maakt vanuit een visie. Want: wil je het perfect of wil je morgen beginnen?’
Ook aan de slag met ICT?
- download Vraag een scholenbezoek aan