Oproep: NaSk materiaal maken en delen

Licentie

Karel Hermans is betrokken bij IIO op Maat en blogt over zijn ervaringen in het onderwijs. Hij doet de volgende oproep: ‘Op 26 januari 2015 liep mijn timeline van twitter vol met enthousiaste reacties van de oproep van Koert Klevant Groen om een groep docenten in Nederland bij elkaar te halen om lesmateriaal, toetsen, practica voor het vak NaSk samen te maken en met elkaar te delen.’

@RPvanBakel @markderuijter @hergaarden @mevr_verstappen @betakarel dit is precies wat ik voor NaSk ook zoek! Idee? https://t.co/xAotxa61pr

— Koert Klevant Groen (@akklevantgroen) 26 januari 2015

‘Ik bleek niet de enige te zijn die enthousiast was, binnen een kwartier meldde zich een groep van 8 enthousiaste collega’s die graag zouden willen bijdragen. Er werd onmiddellijk een datum geprikt en een groep NaSk collega’s troffen elkaar in het midden van het land. Over de dekking in geografische zin hoefden we ons geen zorgen te maken: Drenthe, Brabant, Gelderland, Overijssel, Limburg en Flevoland waren vertegenwoordigd.

‘Collega’s die niet aanwezig konden zijn stuurden agendapunten toe, die zeker besproken moesten worden. Ik wil maar zeggen dat de betrokkenheid van afwezigen er niet kleiner op was geworden.

Resultaten

‘Er is die avond geen lesmateriaal gemaakt noch gedeeld. Om dat alvast goed te maken: een geflipt lespakket met als onderwerp de wet van Ohm.

Er is gesproken over randvoorwaarden en uitgangspunten:

  1. NaSk is ook natuurkunde en is ook scheikunde
    Met andere woorden we hebben het over de vakken natuurkunde en scheikunde voor alle niveau’s.
  2. Halen is brengen.
    Om voor elke collega de winst zo groot mogelijk te maken, levert een ieder elk schooljaar “iets” aan. Daarmee heb je jezelf toegang gegeven tot het downloaden van het materiaal van anderen.
  3. Samen ontwerpen.
    Er worden per schooljaar vier bijeenkomsten belegd: om samen met elkaar materiaal te ontwerpen, elkaar te ontmoeten en met elkaar te praten over vak- en lesinhoud.
  4. We brengen ons onder bij thecrowd.
    Thecrowd verzorgt de vier bijeenkomsten en het archiveren van het materiaal. Bedoeling is ook om de vier ontwerp bijeenkomsten per schooljaar te laten registeren bij het lerarenregister.
  5. Het materiaal dat we aanleveren is webbased.
    Zodat elk platform van hetzelfde materiaal gebruik kan maken, eventueel na een eenvoudige omzetting.

 

 

Doe mee!
TheCrowd gaat een eerste ontwerpbijeenkomst (activiteit) voor NaSk-docenten organiseren. Via sociale media (#NaSkOn: Natuurkunde en Scheikunde Ontwerpen), ontmoetingen in scholen en eigen netwerken maken we de groep NaSk groter.

Meedoen? Meld je bij thecrowd aan als deelnemer en geef aan bij de vraag waarom je lid wordt van thecrowd dat je graag wilt deelnemen aan het ontwerpen van NaSk-materiaal (#NaSkOn). Als je al lid bent van thecrowd meld je dan aan door een berichtje te sturen.

Contact:
Vragen, wensen of opmerkingen? Schroom niet op contact met ons op te nemen:

Mark Hergaarden via twitter en mail.
Koert Klevant Groen via twitter en mail.
Karel Hermans via twitter of mail.

De Innovatiebrigadiers

Hanneke de Graaff

Hanneke de Graaff

School: UniCSchoolprofiel: VOPlaats: UtrechtAls coach help ik mijn leerlingen en collega’s om zich bewuster te zijn van hun kracht. Door mijn werk als adviseur, trainer, coach en… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder
Michael Idema

Michael Idema

School: OSG West-Friesland AtlascollegeSchoolprofiel: VOPlaats: HoornIk ben voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe vormen van onderwijs, waarbij het bevorderen van het leerplezier en leerprestaties bij… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder