- Datum26 maart 2015
Hoe organiseer je als school onderwijs bij krimp? Hoe ziet het werken in units met flexibele ondersteuning eruit? Hoe zorg je voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle kinderen. Hoe zijn de lokalen en werkruimtes ingericht? Hoe worden leerlingen gevolgd?
‘Waardevol en praktisch’ - scholentour Flore 2 en 3 februari 2015
De groep van tour B, de ‘op pad’ scholen, bezoekt die dag ook twee basisscholen: IKC Mondomijn in Helmond en Het Talent in Lent. ’s Avonds presenteren de deelnemers aan elkaar de opbrengst van hun tour aan de hand van thema’s uit de slimfitapp zoals personeel, ict, leerinhoud, het volgen van leerlingen. De volgende dag gaat de hele groep op bezoek bij basisscholen De Diamant in Apeldoorn en Wereldwijzer in Hoorn.
De tweedaagse tour wordt afgesloten met een evaluatie, een vooruitblik en afspraken over het vervolg. Voor de deelnemers van Stichting Flore was de tour intensief, een vol programma, maar een rijke leerervaring en een inspiratiebron om zelf aan de slag te gaan.
Op bezoek bij IKC Mondomijn
‘Wat hebben we genoten zeg! Mooie dingen gezien. De tour was voor ons heel waardevol en praktisch genoeg om ook daadwerkelijk stappen te kunnen zetten. Inzichten van belang voor het veranderingsproces: van mijn klas naar onze kinderen, van lessen plannen naar instructie plannen en van ik doe alles naar wij doen het samen’.
‘Het heeft bij ons net dat duwtje gegeven wat we nodig hadden. Deze reis zat als het ware in de zone van naaste ontwikkeling voor onze school. We krijgen twee nieuwe lokalen met flexibele wanden, die op dit moment gebouwd worden, we hebben meteen al aanpassingen gedaan, er komt een unit voor groep 7 en 8 unit en dit gedeelte wordt echt anders ingericht. Op stichtingsniveau leeft SlimFit ook, maar lang niet alle scholen zijn zover. Dat is ook een proces’.