- Datum26 november 2013
Bovenbouwleerlingen op 17 scholen hebben de afgelopen 2 jaar gezamenlijk meer dan 1300 instructiefilmpjes gemaakt. Al deze filmpjes zijn op de website van Leerlingen voor Leerlingen te bekijken.
Er bestaan verschillende mogelijkheden hoe je dit soort digitaal lesmateriaal kunt inzetten op school. Hieronder staan 6 scenario’s waar deze mogelijkheden kort worden uitgelicht. Voor een uitgebreide beschrijving per scenario, kun je de het hele document downloaden. De IIO-scholen experimenteren voornamelijk met scenario 1, 2 en 4.
Scenario 1: Zelfstudie-uren
Tijdens het experimentjaar wordt het aantal contacturen in aanwezigheid van een docent met één lesuur per week teruggebracht. Dit geldt voor alle leerlingen. De leerling leert op school d.m.v. de video’s en aanvullend lesmateriaal de theorie. Tijdens de vaklessen worden de leerlingen begeleid en ondersteund door de docent.
Scenario 2: Thuiswerken (flipping the classroom)
Leerlingen verwerven thuis, onder meer door middel van de video’s, de theoretische kennis. In de les wordt er geoefend, samengewerkt en biedt de docent ondersteuning. Op basis van de resultaten van de leerling wordt bepaald bij hoeveel contacturen hij/zij aanwezig moet zijn. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen het oorspronkelijke aantal contacturen aangeboden, andere leerlingen een uur minder.
Scenario 3: Doorlopende leerlijnen tijdens onvoorziene lesuitval
Zodra er onvoorzien een les uitvalt bijvoorbeeld door ziekte van docent, wordt er – ongeacht het vak dat uitvalt – door de leerlingen zelfstandig gewerkt aan het experimentvak. De docent van het betreffende vak kan via de elektronische leeromgeving volgen wat de leerlingen gedaan hebben en besteedt daar in zijn/haar reguliere lessen aandacht aan.
Scenario 4: (E)-coaching en inzetten oudere leerlingen
Leerlingen uit de bovenbouw worden ingezet om onderbouwleerlingen in kleine groepjes (circa 5 leerlingen) te begeleiden bij vakken die ze lastig vinden. Tijdens deze steunlessen worden de video’s en het aanvullende digitale materiaal gebruikt. Op deze manier wordt er een contactuur gerealiseerd zonder de inzet van een docent. De ouderejaars kunnen deze lessen geven, eventueel in het kader van hun Maatschappelijke Stage.
Scenario 5: Meer onderwijstijd met evenveel docenturen
Met behulp van de Leerlingen voor Leerlingen filmpjes kan de instructietijd worden verlengd. De begeleiding vindt plaats door ouderejaars leerlingen of een onderwijsassistent na afloop van de regulier ingeroosterde lessen.
Scenario 6: Zelfstandig werken tijdens de les
Differentiatie tijdens de les van de vakdocent met behulp van LvL-video’s.